czwartek, 30 maja 2019

Lifestyle- Culture/kultura- Książka czy e-book/ book or e-book

"Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa,
 jaką sobie ludzkość wymyśliła"
Wisława Szymborska

"Reading books is the most beautiful game,
what kind of humanity has invented "
Wisława Szymborska






Wszystko zmieniło się kiedy Jan Gutenberg wynalazł druk. Wówczas pisane dotychczas ręcznie książki stały się dostępne dla ogółu społeczeństwa. Wraz z upływem stuleci oraz rozwojem nowych technologii na rynku pojawiły się pierwsze czytniki e-book. Ten fakt przyczynił się do pojawienia się książek w formacie elektronicznym.

Everything has changed when Jan Gutenberg invented the print. Then books written so far have become available to the general public. With the passing of the centuries and the development of new technologies, the first e-book readers appeared on the market. This fact contributed to the appearance of books in electronic format.


Pierwszy czytnik w życiu zobaczyłam u pewnej kobiety w londyńskim metrze. Pamiętam jak sobie pomyślałam, że fajnie ze względu na fakt, że uwielbiam czytać książki byłoby mieć takie urządzenie. Nie musiałam długo czekać i na kolejne urodziny otrzymałam go w prezencie od rodziców i siostry. Czytnik świetnie się u mnie sprawdza podczas podróży. Zamiast kilku książek, które zawsze zajmowały mi pewną cześć bagażu zabieram ze sobą małe urządzenie, które zajmuje zdecydowanie mniej miejsca. A do tego mieści w sobie małą bibliotekę.

Th first reader in my life I have seen in London subway - one woman used them coming back home. I remember when I thought that it would be nice to have this kind of gadget because I love to read books. I did not have to wait long and for the next birthday I received them as a gift from my parents and sister. The reader does a great job while I am traveling. Instead of a few books that always took up some of my luggage, I am taking a small device with me, which takes much less space than traditional book. And there is a small library in it.


Jednak gdy tylko mam okazję na co dzień raczej sięgam po książki  w formie papierowej. Uwielbiam ich zapach. Nie wyobrażam sobie, aby mieć w formie elektronicznej albumy ze zdjęciami, lub obrazami, książki związane z modą, książki kucharskie czy też szkoleniowo - naukowe. Te zdecydowanie preferuję i kupuję w formie papierowej.

However, as soon as I have the opportunity I reach often for books in paper form. I love their fragrance. I can not imagine to have in my books collection electronic albums with pictures and art, books related to fashion, cookbooks or training and also education books. I definitely prefer them and buy them in paper form.


Zdania w kwestii papier czy elektronika są podzielone. Są twórcy internetowi, którzy chętnie wydają swoje książki wyłącznie w wersji elektronicznej (osobiście nie jestem do końca do tego pomysłu przekonana), ale są też i tacy, którzy wybierają papier.

Opinions about paper or electronics are divided. There are internet creators who eagerly publish their books exclusively in an electronic version (I personally am not convinced by the idea), but there are also those who choose paper.



Wiele osób myśli, że  w przyszłości czytniki oraz e-booki całkowicie z biegiem lat wyeliminują papier oraz tradycyjne książki. Osobiście jednak myślę, że to się nie stanie i tradycyjne książki jeszcze długo pozostaną w naszej kulturze.

Many people think that in the future readers and e-books will eliminate paper and traditional books  Personally,  I think it will not happen and traditional books will remain in our culture for a long time.




TRADYCYJNA KSIĄŻKA

+  zapach
+ fizyczna forma, można sprawdzić przed zakupem jej zawartość
+ nie trzeba jej ładować, " działa" w każdych warunkach
+ jest bardziej osobista, aniżeli książka w formacie elektronicznym

- mniej wygodna w podróży aniżeli e-book
- wymaga większych nakładów finansowych oraz  logistycznych


E-BOOK


+  mały, zajmuje mało miejsca

+ świetnie sprawdza się podczas podróży
+ mniejszy koszt logistyczny oraz finansowy "wyprodukowania" e-booka

- brak zapachu druku
- brak formy fizycznej, umożliwiającej sprawdzenie zawartości przed zakupem. Niekiedy jest to kupowanie takiego kota w worku.


A Wy preferujecie książki papierowe czy idziecie z duchem czasu wybierając te elektroniczne?




TRADITIONAL BOOK

+ scent of the paper
+ physical form, you can check its contents before purchasing
+ you do not have to charge it, it works in all conditions
+ is more personal than a book in electronic format

- less convenient to travel than e-book
- requires more financial and logistical expenses

E-BOOK

+ small, takes up little space
+ works great when traveling
+ a lower logistic and financial cost of "producing" an e-book

- no smell of print
- lack of physical form that allows checking content before purchase. Sometimes it is buying such a cat in a sack.


And do you prefer paper books or do you go with the times of choosing electronic ones?








67 komentarzy:

  1. Nie lubię takich porównań. Dla mnie liczy się treść, a ta jest taka sama w obu formach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście,ze treść ma znaczenie, ale format w niektrórych przypadkach dla mnie też :-)

      Usuń
  2. What a great idea. Looks so good. xx

    OdpowiedzUsuń
  3. I absolutely agree that you cannot beat the visceral feeling of a real book in your hands.

    OdpowiedzUsuń
  4. Różnie - mieszam. Czasami tak, czasami tak. Na Kindla kupuję książki głównie po angielsku, ze względu na łatwą dostępność słownika. No i czasami wygrywa rozsądek: gdzie pójdziesz z tymi wszystkimi książkami, nie masz już miejsca ;). Ale książka papierowa kusi, i czasem mnie skusi :)

    OdpowiedzUsuń
  5. mam i czytnik i regularnie wypożyczam/kupuję tradycyjne książki. Czytnik biorę w każdą podróż, nawet do pracy, książki papierowe czytam w domu;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja wolę książki papierowe, bo przepięknie pachną, ale e-booka nie mialam wiec tak naprawde nie powinnam porownywac. ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Chciałam kupić kiedyś taki czytnik ale stwierdziłam że za bardzo lubię zwykłe książki :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. U mnie na razie tradycja wygrywa, uwielbiam zapach książek i możliwość przewracania stron ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja się długo broniłam przez czytnikiem rękami i nogami, a moim koronnym argumentem było, że przeciez mam komórkę w razie czego. Od niecałego roku jestem jednak posiadaczką czytnika i nie żałuję decyzji o zakupie. Po pierwsze, zawsze mieści się do torebki. Po drugie, mam ze sobą nie jedną a 1000 książek do wyboru. Po trzecie, większa dostępność - w przypadku ebooka nakład nigdy się nie wyczerpie, a i nie trzeba czekać tydzień na wysyłkę. Ale jednak co ważniejsze książki kupuję w wersji papierowej i w domu czytam raczej książki w tej właśnie wersji. Myślę, że taka równowaga jest najlepszym podejściem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie ta pojemnośc i rozmiar czytnika też do mnie przemawiaja - zwłaszcza w podrózy :-)

      Usuń
  10. I read both electronic and paper books (and listen to books in the car and at the gym). While I prefer paper, I like that I can now get many books in e-form that will never again be back in print. I also wonder if there had been e-books when I was younger, if I wouldn’t have taken a jump to live onboard a sailboat as the one disadvantage was what to do with a library. Have a good day!

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie posiadam czytnika, ciężko mi powiedzieć, może kiedyś :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetny wpis, świetne zdjęcia. Ciekawy temat i aktualny. Rzeczywiście, czy tradycyjne, papierowe książki znikną za jakiś czas? Ja też wolałabym, żeby pozostały - mają ten niepowtarzalny klimat... Ja jak na razie raczej preferuję właśnie książki w formie papierowej, chociaż często czytam też w formie PDF na komputerze, na przykład w portalu Wolne Lektury. Ale czytnika e-booków nie mam. Z kolei, odkąd odkryłam możliwość oglądania mnóstwa dziel sztuki w Internecie, nie mam w ogóle potrzeby oglądania albumów. Chociaż w sumie fajnie mieć piękne albumy malarstwa na półce... Faktycznie, tak jak napisałaś. jedna i druga forma korzystania z piśmiennictwa ma plusy i minusy. Pozdrawiam serdecznie, Karolino! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wow- co za komentarz. Oba rodzaje mają swoje mocne strony i te słabsze strony :-)

      Usuń
  13. Books are so cool!! :)

    https://www.heyimwiththeband.com.br/

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja jednak wolę książki w papierowej wersji:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja zdecydowanie wolę książki w wersji papierowej, daje mi to o wiele większą satysfakcję. Uwielbiam szelest stron i to uczucie, gdy widzę namacalnie ile przeczytałam. Czytnik e-book nie jest mi w stanie tego zagwarantować. :)
    Też sądzę, że jeszcze wiele czasu musi minąć zanim ludzkość zrezygnuje w papieru. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten zapach, szelest - tez tak mam, dlatego po zcytnik sięgam zwykle podczas podróży - na co dzień papier :-)

      Usuń
  16. Kiedyś bardzo chciałam taki czytnik ale jednak lubię zapach książki :p no i chodzić do biblioteki . Zdarzyło się wyciągnąć jakoś książkę spontanicznie i natrafić na jakiś rarytas .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Biblioteki tez bardzo sobie cenię. Szelest papierowych stron to jednak inna jakość

      Usuń
  17. Nigdy nie korzystałam z e-booka, taka tradycjonalistka ze mnie ;-)

    OdpowiedzUsuń
  18. Even if I definitely prefer too paper books, I'm slowly passing to ebooks more and more: firstly because this is a more ecological choice and second because I hare throw or give away books an in this way I can keep all the ebooks that I want!
    XO
    S
    https://s-fashion-avenue.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Yes this is the problem that with paper books you always need more space to keep them. I agree xx

      Usuń
  19. Ja nie posiadam czytnika, ale bardzo często zdarza się, że czytam książki na telefonie. Strasznie tego nie lubię i robię to w ostateczności. Książki to coś co uwielbiam, nie wyobrażam sobie że miało by ich zabraknąć. Przecież urządzenie nie zastąpi szelestu papieru czy zapachu druku.
    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na telefonie byłoby mi cięzko :-P Mam podobnie jak Ty- świat, a przynajmniej mój świat bez książek byłby bardzo smutny :-)

      Usuń
  20. Ja zdecydowanie wolę książki w papierowej wersji ^^
    Pozdrawiam! wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  21. I prefer traditional book than e-book eve I have some e-books.
    Nice info.

    I follow you,

    Thank you so much

    OdpowiedzUsuń
  22. I still prefer traditional book.

    OdpowiedzUsuń
  23. Great post dear, so nice and interesting, love it!

    OdpowiedzUsuń
  24. Thanks a lot :D

    super interesting, dear

    NEW WISHES POST | 12 DAYS TILL MY BDAY!!!
    InstagramFacebook Official PageMiguel Gouveia / Blog Pieces Of Me :D

    OdpowiedzUsuń
  25. Ogólnie to lubię czytać zarówno książki tradycyjne jak i e-booki, ale jednak bardziej wolę książkę papierową. Czytnik mam od kilku lat i jestem bardzo zadowolona z tego zakupu. Rzeczywiście idealnie sprawdza się w podróży, zmieści się w nim sporo książek. :)

    OdpowiedzUsuń
  26. O widzisz i być może taki ebook to jest dla mnie fajna opcją,choć z drugiej strony większość książek które chce przeczytać są wydawane tylko w wersji papierowej
    Pozdrawiam
    Lili

    OdpowiedzUsuń
  27. ja czytam obecnie tylko z telefonu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. podziwiam bo ten mały druk w telefonie mnie wykańcza

      Usuń
  28. I have to admit I still prefer printed books. But nevertheless e-readers are a huge achievemtn!
    xx from Bavaria/Germany, Rena
    www.dressedwithsoul.com

    OdpowiedzUsuń
  29. I love reading books. Really cool gadget. Thanks for your detailed review! :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Uwielbiam zapach papieru
    Nawet tego najtańszego
    Mam takie złote myśli do których wracam tylko na papierze...

    OdpowiedzUsuń
  31. Kocham papierowe wydania, ale u mnie sprawdził się ebook, ponieważ mieszkam teraz za granicą. Łatwiej mi jest podróżować z nim.
    Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  32. Ja wolę czytać w papierowym wydaniu :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Che mondo sarebbe senza cultura?!!!
    Kisses, Paola.

    Expressyourself

    OdpowiedzUsuń
  34. Kiedyś byłam fanką E-bookow, teraz nie wyobrażam sobie nie mieć w ręku papierowej książki :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Ja od zawsze na zawsze jestem przy tradycyjnych książkach :)
    Zapraszam także do siebie na nowy post - KLIK

    OdpowiedzUsuń
  36. Szczerze to bardziej wolę E-booki. Są o wiele wygodniejsze w użyciu - lekkie i poręczne. Mieszczą się praktycznie w każdej torbie. Nie zmienia to też faktu, że zwykłe papierowe książki mają swój urok.

    OdpowiedzUsuń
  37. Zdecydowanie wolę tradycyjne książki :).

    OdpowiedzUsuń
  38. I think books will remain forever however the electronic version of already paper books will keep them safe as books fall apart and all the content can be safely be kept This is a great post xoxo Cris
    https://photosbycris.blogspot.com/2019/06/kate-kasin-translates-you.html

    OdpowiedzUsuń

Thank you so much for every single comment they make me smile. I will try to visit your blog as soon as I can :-) If you like my blog just follow me, if I like yours I will do the same :-)

Dziękuję bardzo za każdy pojedyńczy komentarz. Odwiedzam Wasze blogi tak szybko jak mogę :-) Jesli spodoba się Tobie mój blog będzie mi miło jak go zaobserwujesz. Jeśli spodoba mi sie Twój z pewnością zrobię to samo :-)