wtorek, 7 stycznia 2020

Culture - Books December 2019/ książki grudzień 2019

„Kocham książkę dlatego,
 że wprowadza mnie w mój własny świat, 
że odkrywa we mnie bogactwa, 
których nie przeczuwałem.” - Jarosław Iwaszkiewicz


"I love the book because
 it introduces me to my own world, 
because it discovers in me 
riches that I didn't feel." - Jarosław Iwaszkiewicz



Każda książka to odrębny świat. Skrywa w sobie wewnętrzne uniwersum  autora, który na jej stronach się nim z nami - czytelnikami bezpośrednio dzieli. Dzięki książkom wzbogacamy się wewnętrznie, odkrywamy nowe miejsca, postacie, wydarzenia. Stajemy się świadkiem czegoś niezwykłego, a nasza wyobraźnia kreuje nieznane obrazy. Książki jak napisał Iwaszkiewicz odkrywają w nas bogactwo, a dzięki temu w prosty sposób udowadniają , że majętnym jest nie ten kto posiada, ale ten ktoś przeżywa oraz  doświadcza. 

Each book is a separate world. It hides the internal universe of the author, who on its pages shares it directly with us - readers. Thanks to the books, we are enriched internally, we discover new places, characters and events. We are witnessing something unusual, and our imagination creates unknown images. Books, as polish writer Iwaszkiewicz wrote one day, reveal the richness in us, and thanks to that they easily prove that the wealthy is not the one who possesses, but the one who experiences and go through.










1.AMY ENGEL ''DZIEWCZYNY Z ROANOKE/THE ROANOKE GIRLS

Po samobójstwie matki 15-letnia Lane przyjeżdza na farmę w Kansas, aby zamieszkać wraz ze swoimi krewnymi : dziadkiem, babcią oraz kuzynką Allegrą. Tego lata odkrywa rodzinną tajemnicę i ucieka najdalej jak potrafi. Książka napisana w formie "teraz i wcześniej" skrywa ciekawy oraz nieco szokujący sekret kobiet z Roanoke.

After his mother's suicide, 15-year-old Lane arrives at a farm in Kansas to live with her relatives: grandfather, grandmother and cousin Allegra. This summer she discovers a family secret and runs away as far as she can. The book written in the form "now and earlier" hides an interesting and somewhat shocking secret of women from Roanoke.


 


2. MAX CZORNYJ "TRAUMA"

Detektyw Eryk Deryło wraz z podkomisarz Tamarą Heler dołaczają do gry "szczęście czy pech" prowadzonej przez szaleńca. Do redakcji jednej z gazet trafia tajemniczy list- jego autor Mistrz Gry domaga się jego publikacji. Tym samym ogłasza rozpoczęcie się gry, w której udział może wziąć każdy. Jednocześnie w opuszczonym budynku zostają odnalezione zmasakrowane zwłoki. To wszystko to dopiero początek rozgrywki prowadzonej przez seryjnego mordercę.
Całkiem ciekawa pozycja dla fanów gatunku :-)

Detective Eryk Deryło together with Commissioner Tamara Heler join the game "luck or bad luck" led by a madman. A mysterious letter is sent to the editorial office of one of the newspapers - its author, Master of the game, demands its publication. Thus, he announces the start of a game in which everyone can participate. At the same time, the massacred corpse is found in the abandoned building. All this is just the beginning of the game play led by the serial killer.
Quite an interesting position for fans of the genre :-)


3. ROBERTO SAVIANO "DRAPIEŻNY POCAŁUNEK" / "BACIO FEROCE"

Druga część napisanej przez Roberta Saviano książki opowada o dalszym losie dzieciaków z neapolitańskiej paranzy. Autor prowadzi nas przez dzielnice rodzinnego miasta pokazując bezwzględność mafii, która nie oszczędza jej najmłodszych mieszkańców.

The second part of the book written by Robert Saviano tells the story of the fate of the kids from the Neapolitan paranza. The author leads us through the districts of his hometown showing the ruthlessness of the mafia, which does not spare its youngest residents.


 

4.ERRI DE LUCA "MONTEDIDIO"

Opowieść o dorostaniu chłopca z ubogiej neapolitańskiej rodziny. Prosta, w pewien sposób nostalgiczna, pięknie  napisana historia o poszukiwaniu miłości, szczęścia, stracie. Zwykłe, codzienne życie, za to opowiedziane w niezwykły, w pewien sposób nawet poetycki sposób.

The story of growing up a boy from a poor Neapolitan family. A simple, somewhat nostalgic, beautifully written story about the search for love, happiness, loss. Ordinary everyday life, but told in an extraordinary, in some way even poetic way.

 


5. JOHN MARRIS "DOPASOWANI"/ " THE ONE"

Odkrycie specjalnego genu DNA sprawia, że miliony ludzi na całym świecie zdecydowały się za pomocą specjalnego programu znaleźć swojego idealnego partnera. Okazuje się jednak, że pewna część drugich połówek ukrywa różne tajemnice oraz sekrety. Intrygujący, ciekawie napisany, wciągający. Bardzo polecam :-)

The discovery of a special DNA gene makes that millions of people around the world have decided to find their perfect match using a special program. However, it turns out that some of the soul mates hide various secrets. Intriguing, interestingly written, addictive. I highly recommend :-)


 


6. JAMES DELARGY "55""

Na posterunku w Garden's Hill pewnego dnia pojawia się mężczyzna o imieniu Gabriel. Opowiada on historię, o tym,  jak udało mu się uwolnić z rąk niejakiego Heatha i uniknąć śmierci jako ofiara numer 55. Chwilę później zostaje umieszczony przez policjantów w celu ochrony w bezpiecznym miejscu. Tymczasem na posterunku pojawia się Heath, który opowiada, że został zaatakowany przez mężczyznę imieniem  Gabriel... Ciekawy pomysł, niestety czegoś mi pod koniec zdecydowanie zabrakło...

One day a man named Gabriel appears at the Garden's Hill station. He tells the story of how he managed to free himself from the hands of Heath and thanks for this he avoid death as victim number 55. A moment later he is placed by police officers in order to protect him in a safe place. Meanwhile, Heath arrives at the station, telling that he was attacked by a man named Gabriel ... An interesting idea, unfortunately, something I definitely lacked at the end ...


 

7/8. ANDRZEJ SAPKOWSKI " OSTATNIE ŻYCZENIE", "MIECZ PRZEZNACZENIA"

Nie jestem fanką gatunky science fiction ani fantasy, ale za namową postanowiłam dać autorowi szansę, i jestem bardzo pozytywnie zaskoczona. Postać Wiedźmina oraz cały wykreowany przez Sapkowskiego świat z elementami bajek oraz baśni, które uwielbiałam w dzieciństwie całkowicie mnie oczarował. Oba tomy opowiadań szczerze polecam.

I am not a fan of science fiction or fantasy genres, but  I decided to give the author a chance, and I am very positively surprised. The figure of The Witcher and the whole world created by Sapkowski with elements of fairy tales that I loved in my childhood completely enchanted me. I highly recommend both volumes of the stories.


 

9/10. ANDRZEJ SAPKOWSKI "KREW ELFÓW", "CZAS POGARDY"

Ostatnie pozycje to dwa tomy z cyklu o słynnym wiedźminie, który obok księżniczki Ciri jest głównym bohaterem obu pozycji. Akcja książek toczy się w średniowiecznej Allotopii  i jest kontynuacją wcześniejszych opowiadań autora. Barwne, ciekawe postacie, zwroty akcji oraz świat w niej przedstawiony sprawiają, że książki czyta się jednym tchem.

The last positions are two volumes from the series about the famous witcher - Geralt, who, next to Princess Ciri, is the main hero of both positions. The action of the books takes place in medieval Allotropia and is a continuation of the author's earlier stories. Colorful, interesting characters, plot twists and the world depicted in it mean that books are read very quickly.


 



83 komentarze:

  1. |Wydaje mi się, że teraz za sprawą serialu każdy bedzie czytał Wiedźmina - większość ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może tak być, ja zaczełam za namowa mojego Kubusia i sie wciągnęłam :-)

      Usuń
  2. "Traumę" muszę koniecznie przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękny cytat z Iwaszkiewicza ☺☺

    OdpowiedzUsuń
  4. Kilka tytułów z chęcią bym przeczytała :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Książka to zdecydowanie jeden z lepszych sposobów na spędzenie wolnego dnia. Z wymienionych pozycji wybrałbym chyba na początek ten kryminał nr 2. Do Sapkowskiego jeszcze się nie przekonałem, ale to głównie z powodu bogatej oferty literackiej na rynku i braku czasu, żeby przeczytać tyle, ile bym chciał :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. PS Wpadałem tu już tyle razy, że czas chyba zaobserwować. Pozdrawiam ;).

      Usuń
    2. Traumę polecam- swietni sa też Dopasowani :-) Oj tak mogłabym czytać i czytać :-) Ja tez długo nie byłam przekonana, ale w końcu dałam się namówić i było warto :-) To prawda za dużo książek, za malo czasu :-)

      ps. Jak miło :-)

      Usuń
  6. No ,no spore porcja ciekawych thrillerów 😀
    Za książki pana Sapkowskiego podziękuje chyba - nie lubię s.f 😀
    Pozdrawiam
    Lili

    OdpowiedzUsuń
  7. Wiedźmin już dawno za mną chodził. I nigdy nie miałam okazji, żeby go przeczytać. Chyba jednak boję się, że się rozczaruje :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Tym "Dopasowanym" mnie skusiłaś :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Oj ta, seria o wiedźminie jest naprawdę dobrze napisana - nie dziwię się więc Twoim wysokim ocenom. I chyba również w tym przypadku książki są lepsze niż serial;)
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, serialu nie widziałm więc nie mnie oceniać :-)

      pozdrawiam cieplutko

      Usuń
  10. Yes it's so true that the stories in books have the power to transport us to different worlds. Sounds like you picked up some really compelling reads in December.

    OdpowiedzUsuń
  11. I love reading. I'm really curious about the Wicher series because I heard it was based on Slavic mythology and that's an area I'm interested in. Plus, I like fantasy. The other books you read and reviewed sound interesting too. Number 55 sounds interesting, it is a shame that the ending was a bit disappointing. I'd love to read the novel about Italian mafia, even if it is not the easiest thing to read about.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. The Witcher is awesome series in my opinion :-) I love novels about Italian mafia as well xx

      Usuń
    2. I need to find the Witcher series, I hope my library has it.

      Usuń

  12. Czytała Pani Wiedźmina ? . Włączyłam film o tym tytule. Słownictwo gimnazjalistów pomogło wyłączyć obraz po kilkunastu minutach. Ciekawa jestem jak w książce. Tymczasem , nie chcę mieć z tym tytułem nic wspólnego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko czytała i wciąż czyta, za to nie oglądała - bo jakoś pochłonęły mnie książki :-)

      Usuń
  13. Great post and interesting! 

    OdpowiedzUsuń
  14. I'm started "the witched" saga too, these days!^^
    But really I have to say that thos are all very interesting books, especially n.55 and the one!
    XO
    Baci!
    S
    https://s-fashion-avenue.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  15. Dawno nie czytałam takich "luźnych" książek, chyba w gimnazjum ostatni raz jakoś hah. Ale psycholigiczne czytam bardzo często, o psychice zwierząt i ludzi, itp...
    Zapraszam :)
    ania-el.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  16. Cytat, ten na początku wpisu też bardzo lubię. Wydaje nam się, że odkryjemy coś w książce, a to książka odkrywa coś w nas.
    O książkach które przedstawiłaś nie mogę się wypowiadać bo to nie moje klimaty. Spokojnej nocki :)

    OdpowiedzUsuń
  17. They sound like interesting books, although a bit too dark for my taste. i tend to like lighter reads! :)

    Hope that your week is going well :) It's a busy week here as it's my first week back at work after the Christmas break! I've got what I wore for Christmas up on the blog now.

    Away From Blue

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I believe it's hard to back after Christmas break. Have a lovely weekend dear xx

      Usuń
  18. zaczęłam czytać sagę o Wiedźminie i nawet mi się podoba;D

    OdpowiedzUsuń
  19. I like detective and adventure stories.

    OdpowiedzUsuń
  20. Piękny wstęp :) im więcej książek czytam tym czuję bogatsza wewnętrznie, bo każdy autor coś od siebie mi zostawił :)
    Pozycje ciekawe. Z wymienionych czytałam tylko Wiedźmina. Teraz mnie trochę serial kusi :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Żadnej książki niestety nie czytałam. Ogólnie w roku 2019 z tym czytaniem książek było u mnie bardzo słabo przez wieczny brak czasu. Mam nadzieje ze w tym roku bedzie lepiej ;p pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  22. That book of Amy Engel sounds so interesting I really like so I added that tol my TBR
    xx

    OdpowiedzUsuń
  23. You have such interesting books to read!! Great advice readings!!
    xoxo

    marisasclosetblog.com

    OdpowiedzUsuń
  24. Też mam zamiar przeczytać Wiedźmina w tym roku - to moje jedno z postanowień :D

    OdpowiedzUsuń
  25. Dwa tytuły zanotowałam. Dziękuję za inspirację :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Nie czytałam niczego z twojej listy

    OdpowiedzUsuń
  27. Chyba w końcu muszę przeczytać Wiedźmina, bo wstyd...
    Pozdrawiam i życzę szczęśliwego nowego roku!^

    OdpowiedzUsuń
  28. Z Twoich propozycji nic nie znam, ale powiem Ci, że coś bym wybrała dla siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  29. w Wiedźmina gram na ps4 :D może się skuszę na książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Widzę tu parę pozycji dla siebie, ale nie Wiedźmina... Wiedźmina nie lubię (pewnie jestem w mniejszości) :P

    OdpowiedzUsuń
  31. I think all are good books....
    Thank you for summaries

    OdpowiedzUsuń
  32. chociaż dużo czytam to tych tytułów nie znam

    OdpowiedzUsuń
  33. Wiedźmin jest ekstra :) I fajnie, że się znalazł w Twoim zestawieniu, bo poza nim to jakoś tak ciężko i ponuro u Ciebie w grudniu było :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ha ha - ja głównie siedze w kryminałach i thrillerach :-)

      Usuń
  34. Wiedźmina poznaję dopiero przez serial - książkowo nie przepadam za fantastyką :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nie, a a tu się okazało ,że książki mnie wciągnęły :-)

      Usuń
  35. Tą "Traumę" bym chętnie przeczytała. Sapkowskiego próbowałam, niestety, to nie moja literatura, ale z pewnością znalazła wielu pasjonatów, którzy uwielbiają magię i wszystko to łączy się z fantastyką i wyobraźnią, za to serial oglądam z przyjemnością

    OdpowiedzUsuń
  36. Jej!!! Jesteś pochłaniaczem książek :D!!! Ja ledwo dam radę przeczytać jedną w ciągu miesiąca. Teraz czytam ,,Wyrok" Remigiusza Mroza.
    Widzę, że na tapecie masz Wiedźmińską sagę. Czytałam ją już ze 3 razy, ale w czasach studenckich. Po obejrzeniu serialu mam ogromną chęć odświeżyć sobie perypetie Wiedźmina :D!!!
    Pozdrawiam serdecznie :*!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W grudniu miałam więcej czasu , dlatego jest na mojej liście aż 10 pozycji :-)

      Usuń
  37. How many interesting books!
    I would like to read more cool books this year.

    https://www.heyimwiththeband.com.br/

    OdpowiedzUsuń
  38. Zgadzam się z tym co napisałaś o książkach . Szkoda ze mi brakuje czasu na czytanie, bo sporo ciekawych wymieniłaś

    OdpowiedzUsuń
  39. Ciekawy zestaw! U mnie w grudniu niestety było kiepsko z czytaniem, ale zawsze można nadrobić w styczniu :)

    OdpowiedzUsuń
  40. Thank you so much for sharing all of these books. They sound very interesting.

    New Post - http://www.exclusivebeautydiary.com/2020/01/dear-2020-beauty-of-hope_9.html

    OdpowiedzUsuń
  41. Ciekawe zestawienie :) Ja w grudniu przeczytałam 4 książki :) Z tych które pokazujesz w tym wpisie raczej żadna nie jest w moim klimacie :D Zdecydowanie częściej sięgam po obyczajowe i romantyczne aniżeli fantastyka itp :D

    OdpowiedzUsuń
  42. Me gusta el libro "Trauma". Besos""

    OdpowiedzUsuń
  43. Zaciekawiłaś mnie tymi niektórymi książkami :)

    OdpowiedzUsuń
  44. Najbardziej zaciekawiła mnie książka DZIEWCZYNY Z ROANOKE :D Zapisałam sobie tytuł i chętnie przeczytam w wolnym czasie :D Pozdrawiam! wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  45. bardzo chcę przeczytać Wiedźmina. to klasyk :) niestety nie znam żadnej książki z Twojego zestawienia

    OdpowiedzUsuń

Thank you so much for every single comment they make me smile. I will try to visit your blog as soon as I can :-) If you like my blog just follow me, if I like yours I will do the same :-)

Dziękuję bardzo za każdy pojedyńczy komentarz. Odwiedzam Wasze blogi tak szybko jak mogę :-) Jesli spodoba się Tobie mój blog będzie mi miło jak go zaobserwujesz. Jeśli spodoba mi sie Twój z pewnością zrobię to samo :-)