piątek, 31 stycznia 2020

Culture- books January 2020/książki styczeń 2020

"Książka jest niczym ogród, 
który można włożyć do kieszeni"
/chińskie przysłowie/


"The book is like a garden
that you can put in your pocket"
/Chinese sentence/ 


Książki są bardzo ważną częścią mojego życia. Pierwsze z nich w postaci różnych bajek, baśni oraz opowiadań czytali mi moi rodzice i tym samym zarazili mnie miłością do nich. Gdy podrosłam uwielbiałam czytać historie dziewczynek w moim wieku takich jak Karolcia z powieści Marii Kruger, Ania z Zielonego Wzgórza ze słynnej serii książek napisanych przez Lucy Montgomery czy też Kasia - postać stworzona przez Mirę Jaworczakową.
A jak zaczęła się Wasza książkowa przygoda? Które z książek z dzieciństwa utkwiły Wam najbardziej w pamięci?

A tymczasem zapraszam Was do książkowego podsumowania stycznia :-)


***

Books are a very important part of my life. The first of them in the form of various fairy tales, and fairy stories my parents read to me and in this way infected me a love for them. When I grew up, I loved reading stories of girls at my age, such as Karolcia from the novel by Maria Kruger, Ania from the Green Hill from the famous series of books written by Lucy Montgomery or Kasia - a character created by Mira Jaworczakowa.

And how did your book adventure start? Which of your childhood books do you remember the most?



In the meantime, I invite you to the book summary of January :-)











1/2/3 ANDRZEJ SAPKOWSKI : " CHRZEST OGNIA" , "WIEŻA JASKÓŁKI", "PANI JEZIORA"8/10

Trzy pierwsze pozycje to trzy ostatnie tomy słynnej sagii o Wiedźminie z Rivii. Nie jestem fanką fantastyki oraz fantasy, ale ten cykl książek totalnie mnie pochłonął i oczarował swoim światem. Jest w nim sporo nawiązań do legend, baśni oraz bajek, które tak doskonale pamiętam z dzieciństwa.
Osobiście bardzo polecam.

The first three items are the last three volumes of the famous books cycle about The Witcher of Rivia. I'm not a fan of fantasy and fantasy, but this series of those books totally absorbed me and enchanted me with its world. There are a lot of references to legends and fairy tales that I remember so well from my childhood.
Personally, I highly recommend it.



 

 

 



4. PIOT KOŚCIELNY "ZWIERZ" 10/10

„Właściwie zabijałem, odkąd pamiętam. Zaczynałem od zabijania zwierząt. Pierwszą ofiarą był kot sąsiadów." To początek powieści Piotra Kościelnego "Zwierz". Żałuję, że sięgnęłam po tę pozycję tak późno.  Dla mnie ta powieść to po prostu miazga. Od początku doskonale wiemy kto jest sprawcą  morderstw, lecz pomimo to z zapartym tchem dajemy się pochłonąć historii. Chyba pierwszy raz w życiu miałam ochotę "zastopować" mordercę jeśli chodzi o kwestię ofiar, co  w moim przypadku  jest raczej nietypowe, gdyż zawsze bardzo lubiłam w takich ksiązkach jak trup ścielił się gęsto. Z niecierpliwością wyczekuję kolejnego tomu z serii. Mam nadzieję,że autor sobie poradzi , gdyz poprzeczkę zawiesił barzdo wysoko.

"I've actually killed since I can remember. I started by killing animals. The first victim was the neighbors' cat. "This is the beginning of Piotr Kościelny's novel  " Zwierz". "I regret that I reached for this position so late. For me, this novel is simply a big wow. From the beginning we know perfectly well who is the killer, but with bated breath we let ourselves be absorbed by this  history. I think for the first time in my life I wanted to "stop" the murderer when it comes to the issue of victims, which in my case is rather unusual, because I always liked books with a lot of bodies on the ground. I look forward to the next volume from this  series and  I hope that the author will manage, because the bar has been set very high by him.





5. LESLEY KARA " PLOTKA"/"THE RUMOUR" 5/10

Joanna wraz z synkiem Alfiem przeprowadza się z Londynu do spokojnego miasteczka Flinstead.Podczas rozmowy z innymi matkami dowiaduje się ona,że w miasteczku mieszka pod zmienionym nazwiskiem morderczyni, która jako nieletnia wbiła małemu chłopcu nóż w serce. Informacja ta nie daje jej spokoju, dlatego powoli zaczyna powtarzać ją dalej. Stopniowo plotka rozprzestrzenia się wśrod mieszkańców, a sama Joanna otrzymuje niepokojącą informację "plotki potrafią zabić". Książka oparta na prawdziwej historii nastoletniej morderczyni Mary Bell, mimo ciekawego pomysłu niestety nie zrobiła na mnie większego wrażenia.

Joanna and her son Alfie move from London to the quiet town of Flinstead. During a conversation with other mothers, she finds out that she lives in the town where under the changed name of a also lives a murderer, who as a teenage girl stabbed a little boy in the heart. This information does not give her peace, and therefore she slowly begins to repeat it further. Gradually, the rumor spreads among the inhabitants, and Joanna has received disturbing message "rumors can kill". The book is based on the true story of the teenage killer Mary Bell, despite the interesting idea, unfortunately, did not impress me so much.


 



6. MARCEL MOSS ''NIE ODPISUJ" 7/10

Martyna prowadzi profil społecznościowy, na którym publikuje anonimowo wiadomości od innych ludzi. To ich problemy są "lekarstwem" na jej trwającą od dłuższego czasu depresję oraz niedawno zakończony związek z Damianem, z którego utrata nie potrafi się pogodzić. Pewnego dnia odczytuje niezwykle osobistą wiadomość od niejakiego Michała, który zwierza się się jej, z tego iż jest ofiarą przemocy domowej swojej żony Agaty. 
Interesująca kosntrukcja oraz fabuła, a także nietuzinkowe, mocne ( nie chcę zdradzić więcej) postacie kobiece sprawiają,że książkę czyta się jednym tchem. Pozycja idealna dla fanów thrillerów psychologicznych.

Martyna runs a social profile on which she publishes anonymous messages from other people. Their problems are the "medicine" for her long-standing depression and the recently terminated relationship with Damian, whose loss cannot be reconciled. One day she reads an extremely personal message from a man named Michał, who confides  her, that he is a victim of domestic violence from site of his wife Agata.
Interesting plot and story, and also unusual, strong (I don't want to reveal any more) female characters make the book read in one breath. Perfect for fans of psychological thrillers.




7. MARNI MANN "GDY ZAPADA CISZA"/ "WHEN ASHES FALL" 7/10

Ta książka to w moim zestawieniu styczniowym  jedyna pozycja z gatunku obyczaj/dramat.
Ta powieść to historia pracującej na co dzień w centrum powiadomień ratowniczych Alix oraz dwóch  pojawiających się w jej życiu mężczyzn - żywiołowego Dylana oraz spokojnego Smitha, którzy są dla niej jednakowo ważni. Jeśli chcecie poznać prawdziwą stronę tej niezwykle wzruszającej historii to zachęcam do jej przeczytania.
Dla mnie jedynym minusem było to, że domyśliłam się bardzo szybko jej finału, lecz pomimo to książkę czytało mi sie naprawdę dobrze.

This book is in my January list the only one item from the genre of drama.
This novel is the story of Alix, who works in the center of rescue notifications, and two men appearing in her life - the expressive Dylan and calm Smith, who are equally important to her. If you want to know the real site of this extremely touching story, I encourage you to read the book.
For me, the only cons was that I guessed its finale very quickly, but despite that, I think it was  a good book with moving story.


 




67 komentarzy:

  1. Super, ja właśnie zaczęłam powieść E. Catton☺

    OdpowiedzUsuń
  2. Moja książka z dzieciństwa to na pewno "Heidi" i "Dzieci z Bullerbyn".

    OdpowiedzUsuń
  3. Thanks for the recommendation!
    I'll look on the internet to see what books I can find here!

    OdpowiedzUsuń
  4. Z dzieciństwa najbardziej utkwiły mi Baśnie Związku Radzieckiego i inne z tej serii - uwielbiałam tak jak mity, legendy, podania ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Z tych pozycji czytałam tylko sagę o Wiedźminie, ale kocham ją całym sercem <3
    A odnośnie książek z dzieciństwa... czy 10-11 lat to wciąz dzieciństwo? Bo w tym wieku przeczytałam trylogię Sienkiewicza i zrobiła na mnie ogromne wrażenie :D

    OdpowiedzUsuń
  6. I'm reading The Witcher saga too (after having seen the tv serie), and I'm really loving the books!
    But even the other books seem ery interesting!
    XO
    S
    https://s-fashion-avenue.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. jest kilka książek, które chcę przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  8. I hope they will traslate animal into italian, that's my kind of book!
    Don't Call Me Fashion Blogger
    Facebook
    Bloglovin'

    OdpowiedzUsuń
  9. You do really well with your reading. I've been reading 1 -2 books a month and I really want to try to increase that this year.

    OdpowiedzUsuń
  10. Interesting post my dear, thank you for sharing ) 

    OdpowiedzUsuń
  11. Karolcia ,Kasia i Ania - będąc mala dziewczynką uwielbiałam je ,później była seria o Harrym Potterze ☺
    "Zwierza " koniecznie muszę przeczytać ,zresztą tak jak "Nie odpisuj"☺
    Pozdrawiam
    Lili

    OdpowiedzUsuń
  12. Aż ubolewam ze rzadko znajduje czas na czytanie

    OdpowiedzUsuń
  13. Zdecydowanie stawiam na thrillery, muszę przyjrzeć się tym od Ciebie, bo zapowiadają się nieźle!

    OdpowiedzUsuń
  14. I haven't read them yet, most of them were totally new to me but seem to be great thrillers.

    OdpowiedzUsuń
  15. It is great to hear you enjoyed all the Witcher books you have red so far. I want to start this series too, I heard great things about it. I'm actually a fan of fantasy genre, but I also like thrillers and crime novels. You read a lot of books in January. I'm not sure how many I read. I think five. These books you reviewed sound great (expect the one about the girl serial killer, it's a shame that one let you down).

    Books are very important to me. Most of my favourite books from childhood are those written by Croatian authors. I often reread them myself, and sometimes I even read them to kids. There are so many Croatian children's books that I adore but if I had to pick two favourite authors it would probably be Mato Lovrak and Ivana Brlić Mažuranić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Yes I like this series - I was afraid that I will be disappointed but not :-)

      Thank you for sharing with me your favorite writers names from childhood - I have to check both of them :-)

      Usuń
  16. it's great you've managed to read so much! I really struggle with finding time for reading but I do read a lot of kids books to the boys, haha! :)

    Hope that you have a nice weekend ahead of you :)

    Away From Blue

    OdpowiedzUsuń
  17. Chyba nie potrafię wskazać jednej ulubionej książki z dzieciństwa. Odkąd nauczyłam się czytać czytam dość sporo. A że nauczyła mnie mama bardzo wcześnie... :) Zaczęła od wierszy dla dzieci :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Awesome books!
    The most my childhood books were all about fairy tales, and now I like to read romance :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Książki ciekawe i interesująca. Z przyjemnością się z nimi zapoznam.

    OdpowiedzUsuń
  20. Pierwsze książki również miałam za sobą bardzo wcześnie, ale książki nie bądące lekturami zaczęłam chyba czytać w gimnazjum - jeśli dobrze pamiętam :) I przepadłam :D Przestałam czytać lektury :D

    OdpowiedzUsuń
  21. Po tego typu książki to ja raczej nie sięgam :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Se ve estupendo todo! 👌👌👌 Espero tu opinión en mi reciente entrada! Feliz noche! 💓💓💓

    OdpowiedzUsuń
  23. "Gdy zapada cisza" najbardziej mnie zaciekawiła :D
    Zapisałam sobie tytuł i chętnie przeczytam :D
    Pozdrawiam! wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  24. Nie mogę doczekać się, kiedy sięgnę po "Nie odpisuj" ❤

    OdpowiedzUsuń
  25. Mam w planach "Nie odpisuj", ale inne pozycje też dopisuję do mojej listy czytelniczej :)
    Carrrolina Blog-klik

    OdpowiedzUsuń
  26. Sounds like a good list.

    OdpowiedzUsuń
  27. The rumour and When Ashes fall sound really interesting!
    Kisses, Paola.

    Expressyourself

    OdpowiedzUsuń
  28. Niestety szkoda, że mam tak mało czasu na czytanie. Ale lubię taką tematykę!

    OdpowiedzUsuń
  29. "Nie odpisuj" mam na swojej liście do przeczytania. Tak samo Wiedźmina. Zamarzyła mi się nawet cała seria na półce, ale chyba poczekam aż emocje opadną wraz z cenami :D
    Zwierz też bardzo mnie zainteresował.

    OdpowiedzUsuń
  30. Książkę "Plotka" mam na swojej półce :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Świetne książki :) z dzieciństwa pamiętam najbardziej Harrego Pottera i Przygody misia Coralgola :D

    OdpowiedzUsuń
  32. Jak wiele mówi to przysłowie :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Za ksiażkami typu wiedzmin nie przepadam ale zaciekawila mnie ta ksiazka "nie odpisuj "

    OdpowiedzUsuń
  34. Dwie ostatnie propozycje najbardziej mnie zaciekawiły ;)

    OdpowiedzUsuń
  35. Kurczę, a ja znalazłam fajną listę książek do przeczytania i muszę się w końcu jakoś za to zabrać! :D
    Mój blog♥

    OdpowiedzUsuń
  36. Wiedźmin to książka, którą muszę przeczytać. Lubię polską fantastykę dlatego uważam że to obowiązkowa pozycja :)

    OdpowiedzUsuń
  37. Hi! Interesting books. Thanks for sharing.
    I hope you´ll visit my blog soon. Have a nice day!

    OdpowiedzUsuń
  38. Sagę o wiedźminie czytałam i uwielbiam:)
    Zaciekawił mnie "Zwierz".
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  39. Hello
    I started reading the adventures of the five by Enid Blighton, the series was on TV and my mother bought me the books and that was how my taste for reading was born.
    Good readings !!

    xoxo
    marisasclosetblog.com

    OdpowiedzUsuń
  40. A moja książka z dzieciństwa to Przygody Nieumiałka i jego przyjaciół :) Zaciekawiła mnie "Plotka" i "Nie odpisuj".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O Przygodach Niuemiłka nawet nigdy nie słyszałam :-)

      Usuń
  41. "Nie odpisuj" mam w planach:)

    OdpowiedzUsuń
  42. Książki z dzieciństwa, dzięki którym pokochałam czytanie są z pewnością przygody Pana Samochodzika - Zbigniewa Nienackiego oraz Jeżyniada - Małgorzaty Musierowicz :)!!!
    Pozdrawiam serdecznie:)!!!

    OdpowiedzUsuń
  43. Książki Lucy Maud Montgomery uwielbiam. Gdzieś nawet miałam jej biografię. Mam też sentyment do bohaterek Musierowicz. No i Wiedzmin Sapkowskiego, niesamowita saga.

    OdpowiedzUsuń
  44. Lubię książki napisane przez Marcela Mossa, przeczytałam obie: "Nie odpisuj" i "Nie patrz" :)
    Polecam, pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń

Thank you so much for every single comment they make me smile. I will try to visit your blog as soon as I can :-) If you like my blog just follow me, if I like yours I will do the same :-)

Dziękuję bardzo za każdy pojedyńczy komentarz. Odwiedzam Wasze blogi tak szybko jak mogę :-) Jesli spodoba się Tobie mój blog będzie mi miło jak go zaobserwujesz. Jeśli spodoba mi sie Twój z pewnością zrobię to samo :-)