wtorek, 18 sierpnia 2020

Culture/ Kultura - July 2020/Lipiec 2020

 „Za książką kryje się autor. 

Jego pisanie jest więc zawsze listem do czytelnika. 

Piszemy zazwyczaj listy do przyjaciół. 

Książka jest listem autora do przyjaciela.”

“There is an author behind the book.

So his/her writing is always a letter to the reader.

We usually write letters to friends.

The book is the author's letter to a friend. "



 

Książki, jak napisał kiedyś Iwaszkiewicz, to listy napisane przez pisarzy do czytelników. Każdy opowiada inną oraz wyjątkową historię. Każdego miesiąca żałuję, że tych wyjątkowych „listów” nie przeczytałam więcej. Tymczasem zapraszam Was na krótki przegląd tych, które udało mi się przeczytać w tym miesiącu. 

Books, as Iwaszkiewicz once wrote, are letters written by writers to readers. Everyone tells a different and unique story. Every month I wish I had read more of these unique "letters". In the meantime, I invite you to a brief overview of the ones I was able to read this month.


1. Maxime Chattam " Plugawy Spisek" / "L'appeal du neant 8/10


Cała Francja żyje serią licznych, okrutnych morderstw. Żandarmeria, nie mogąc złapać sprawców tych brutalnych zbrodnii prosi o pomoc emerytowanego kryminologa Richarda Mikelisa, który dołącza do ekipy policjantów pracujących nad tą sprawą. Liczba morderstw jednak z dnia na dzień drastycznie sie zwiększa, a jedynym co łączy ofiary jest symbol *e wyryty na ciałach ofiar lub namalowany w ich pobliżu. Książka zaskakuje zarówno swoim zakończeniem jak i całą fabułą – niesamowicie buduje napięcie zmierzając do zaskakującego i brutalnego   finału .

The whole France is living on a series of numerous cruel murders. Unable to catch the perpetrators of these brutal crimes, Gendarmerie asks for help a retired criminologist Richard Mikelis, who joins to the team of policemen working on this case. The number of murders, however, is increasing drastically every day, and the only thing that unites the victims is the symbol * e engraved on the bodies of the victims or painted near them. The book surprises with both its ending and the whole story - it builds the tension incredibly, leading to the surprising and brutal finale.





2. Remigiusz Mróz "Lot 202" 7/10

Ta książka to mój pierwszy wysłuchany audiobook. Jego fabuła skupia się wokół porwanego z lotniska Okęcie w Warszawie samolotu z premierem Polski na pokładzie. Zwyczajny, trwający kilka godzin dzięki grupie terrorystów zmienia się w koszmar. Tymczasem wszystkie służby w kraju robią co mogą, aby powstrzymać sprawców i uratować pasażerów. Niestety jedyny trop prowadzi do znalezionego martwego ciała młodego mężczyzny...  Przyznaję, że książkę dzięki trafnemu doborowi aktorów słuchałam z dużą przyjemnością.

 This book is my first audiobook . Its plot focuses on the plane with the Polish prime minister on board hijacked from the Okęcie airport in Warsaw. Normal, lasting several hours thanks to a group of terrorists turns into a nightmare. Meanwhile, all the services in the country are doing what they can to stop the perpetrators and save passengers of the plane. Unfortunately, the only clue leads to the dead body of a young man ....I admit that I listened to the book with great pleasure thanks to the right choice of actors.



3. Alicja Sinicka "Obserwatorka"

W dzieciństwie Iza oraz Arek byli przyjaciółmi. Mimo, iż pochodzili z dwóch różnych światów wychowali się na tym samym podwórku. Z upływem lat ich relacja jednak zanikła.

Po latach oboje spotykają się na izbie przyjęć szpitala, w którym Arek Milski pracuje jako lekarz. Z trudem rozpoznaje on w pacjentce swoją dawną ukochaną przyjaciółkę. Ich dawna relacja ożywa. A z upływem czasu, ku niezadowoleniu wielu bliskich osób Iza i Arek zostają parą. To właśnie przyjaciółka z dzieciństwa sprawia, że doktor Milski po śmierci swojej byłej partnerki układa sobie życie na nowo. Tymczasem Iza dostaje niepokojące wiadomości na Facebooku, a wszystko wskazuje na to, że śmierć  byłej ukochanej Arka nie była tylko nieszczęśliwym wypadkiem.

Nowa powieść Alicji Sinickiej obfituje w liczne zwroty akcji i zaskakuje czytelnika swym zakończeniem.


In childhood, Iza and Arek were friends. Although they came from two different worlds, they grew up in the same yard. Over the years, however, their relationship faded away.

After years they both meet at the ER of the hospital where Arek Milski works as a doctor. He hardly recognizes his former beloved friend in the patient. Their old relationship reappears. And over time, to the dissatisfaction of many relatives, Iza and Arek become a couple. It is a childhood friend makes that Dr. Milski rebuild his life after the death of his ex-partner. Meanwhile, Iza receives disturbing messages on Facebook, and all indications are that the death of the former beloved Arek was not only an accident.

Alicja Sinicka's new novel is full of twists and turns and surprises the reader with its ending.




4. Marcel Moss "Pokaż mi"

Ostatnia z propozycji to powieść polskiego pisarza piszącego pod pseudonimem Marcel Moss. Głowny bohater – Łukasz, za namową najlepszego przyjaciela rejestruje się w randkowej aplikacji „Pokaż mi”. Jej użytkownicy rywalizują między sobą o względy niejakiej Królowej. Każdy uczestnik, który chce wygrać główną nagrodę zobowiązany jest do wykonywania coraz to śmielszych zadań erotycznych. Początkowo sceptycznie nastawiony do aplikacji Łukasz coraz bardziej angażuje się w wirtualną znajomość, co sprawia, iż pewnego dnia zostaje uwikłany w kryminalną intrygę.

Niezwykle interesująca fabuła, ciekawie nakreślone postacie oraz niezwykle zaskakujące zakończenie sprawia,że książkę czyta się błyskawicznie.


The last of the proposals is a novel by a Polish writer writing alias Marcel Moss. The main character - Łukasz, at the urging of his best friend, registers in the dating application  "Show me".   Its users compete with each other for the favor of a certain Queen. Each participant who wants to win the main prize is obliged to make more and more daring erotic tasks. Initially skeptical about the application, Łukasz becomes more and more involved in virtual familarity, which means that one day he becomes involved in a criminal intrigue.

Extremely interesting plot, interestingly drawn characters and an extremely surprising ending make the book  is fantastic.






pictures: internet


57 komentarzy:

  1. Jakie intrygujące propozycje pełne tajemnic. :) Ciekawe książki przeczytałaś. No i oczywiście po takim poście chce mi się usiąść z książką...typowe. hihi Ja to teraz czytam taką książkę typową dla kobiet, fajnie mi się czyta. Czasami jedyne, o czym marzę, to mieć luźny dzień, tak by mieć czas na czytanie, kiedy tylko zechcę. hehe Pozdrawiam, przemiłego dnia Ci życzę. :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O ja też o takim dniu marzę, nic zostaje mi poczekac do urlopu.

      Pozdrawiam Cieplutko

      Usuń
  2. Chętnie przeczytam coś w wolnym czasie :)
    „Zapraszam także do siebie na nowy post - KLIK

    OdpowiedzUsuń
  3. 2,3 i 4 pozycja zaciekawiły mnie najbardziej i najchętniej wszystkie te trzy książki bym przeczytała😊

    OdpowiedzUsuń
  4. Książkę Alicji Sinuckiej muszę koniecznie przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  5. Żadnej z tych ksiażek nie czytałam ale "Obserwatorka" i "Pokaż mi" mam na mojej liście do przeczytania i mam nadzieje, że w końcu uda mi się je przeczytać ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. "Lot 202" na pewno przeczytam wkrótce :)

    OdpowiedzUsuń
  7. I am in for a good thriller, I will buy the first one!
    https://www.dontcallmefashionblogger.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. Słyszałam o Obserwatorce, o Locie 202 nie, ale autora znam. Aktualnie nie mam czasu na książki ale jak już to przeczytałaym Pokaż Mi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pokaz mi jest naprawdę ciekawa pozycja z zaskakujacym zakończeniem

      Usuń
  9. Very interesting "Observer". Kisses!

    OdpowiedzUsuń
  10. Que interessantes esses livros, tenho lido pouco esse ano e quero voltar a ler com frequência
    Beijos ♡ Blog | Instagram | Youtube

    OdpowiedzUsuń
  11. Obserwatorka to mega książka <3

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja ostatnio nadrabiam potężne zaległości czytelnicze i bardzo się tym cieszę. Zawsze brakowało na to czasu przez studia. Teraz nareszcie jest więcej czasu dla siebie.

    OdpowiedzUsuń
  13. These are really very interesting! Wonderful Post!
    Allurerage
    Thetrendybride

    OdpowiedzUsuń
  14. Sporo fajnych książek . Ale najbardziej zaciekawiła mnie ta ostatnia książka :) super recenzje takie krótkie i rzetelne

    OdpowiedzUsuń
  15. Hello Karo
    Thank you so much for sharing your readings, I would like to read more, I think you inspired me to do it !!
    xoxo

    marisasclosetblog.com

    OdpowiedzUsuń
  16. Oh, you read interesting books! Thanks for sharing!
    xx from Bavaria/Germany, Rena
    www.dressedwithsoul.com

    OdpowiedzUsuń
  17. Chętnie skorzystam z Twoich rekomendacji :-)

    OdpowiedzUsuń
  18. Czytałam "Obserwatorkę" i "Pokaż mi". Obie bardzo mi się podobały i na pewno długo będę o nich pamiętać. ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Najbardziej zaciekawiła mnie książka pt. Obserwatorka :D
    Myślę, że to będzie fajna lektura :D Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  20. Interesting post, dear

    Kisses
    www.pimentadeacucar.com

    OdpowiedzUsuń
  21. Nice books! This month I haven't had the chance to pick up a new book.

    OdpowiedzUsuń
  22. Gosh! You read so many "letters" this month!
    I think the third one is my favorite :)

    OdpowiedzUsuń
  23. These books sounds very interesting. Thank you for sharing.

    New Post - https://www.exclusivebeautydiary.com/2020/07/biotherm-biomains-age-delaying-hand-and.html

    OdpowiedzUsuń
  24. Bardzo mi się podobają słowa Iwaszkiewicza :)
    Właśnie za to kocham czytać książki, że są one swego rodzaju listem autora do czytelnika :)

    Ciekawe pozycje książkowe, każdy znajdzie coś dla siebie :)

    pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. Bardzo zaciekawiła mnie 'Obserwatorka'. 'Plugawy Spisek' też chętnie przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń
  26. Bardzo podoba mi się, jak Iwaszkiewicz ubrał to w słowa :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Piękny cytat na początku wpisu

    OdpowiedzUsuń
  28. obserwatorka to mój klimat totalny:)

    OdpowiedzUsuń
  29. Great readimg suggestions. Obserwatorka sounds like a very interesting read.

    OdpowiedzUsuń
  30. jej ta ostatnia mnie mega zaciekawiła ;)!

    OdpowiedzUsuń
  31. Bardzo tajemnicze propozycje, Chciałabym więcej czytać książek ale inne pasje zabierają mi ogrom czasu.;)

    OdpowiedzUsuń
  32. Great post dear, so nice and interesting, love it! 

    OdpowiedzUsuń
  33. Długie te listy. Bardzo barwne i różnorodne. :) uwielbiam książki.

    OdpowiedzUsuń
  34. Very interesting books! I'm your followe #628. May you follow me back?
    Regards!

    OdpowiedzUsuń
  35. Dwie ostatnie propozycje bardzo mnie zaciekawiły! *.*

    OdpowiedzUsuń
  36. Tylko "Lot 202" czytałam (wiem o którego aktora chodzi 😁)
    Chętnie też przeczytam "Plugawy spisek"
    Książki to straszny pożeracz czasu 😁
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiedzialam,że będziesz wiedzieć :-)
      Wiem, ale za to jakie fajne pożeracze :-)

      Usuń
  37. Everything looking very nice! Awesome pics! Thanks for sharing! 🤗🤗🤗 Have a great week! 🏜️🏖️⛱️

    OdpowiedzUsuń
  38. Lot 202 mnie zaciekawił... czuję akcję A to już dużo ;)

    OdpowiedzUsuń
  39. Dobre to porównanie do lisów. Autor zawsze przekazuje cząstkę siebie czytelnikowi. Też czasem mi szkoda, że nie starczy czasu by tych listów jeszcze więcej przeczytać :). Ostatnia pozycja wydaje mi się intrygująca.

    OdpowiedzUsuń

Thank you so much for every single comment they make me smile. I will try to visit your blog as soon as I can :-) If you like my blog just follow me, if I like yours I will do the same :-)

Dziękuję bardzo za każdy pojedyńczy komentarz. Odwiedzam Wasze blogi tak szybko jak mogę :-) Jesli spodoba się Tobie mój blog będzie mi miło jak go zaobserwujesz. Jeśli spodoba mi sie Twój z pewnością zrobię to samo :-)