wtorek, 6 października 2020

Kultura/Culture- BOOKS SEPTEMBER 2020/ KSIĄŻKI WRZESIEŃ 2020

 ""Książka jest niczym ogród, 

który można włożyć do kieszeni"

" A book is like a garden

which you can put into the pocket"




Pora jesienna, przynajmniej u mnie, zdecydowanie sprzyja czytaniu. Uwielbiam te moje książkowe spotkania z ciepła herbatą, kołdrą oraz literackimi przyjaciółmi. Pewnie część z Was ma tak samo. Pewne chińskie przysłowie mówi, że książki są niczym ogród, który możemy włożyć do kieszeni i zabrać ze sobą dokądkolwiek się wybieramy. W pewien sposób to one sprawiają, że nasz wewnętrzny świat zakwita, przez co staje się też bogatszy. Zapraszam Was zatem na krótki przegląd książek, które udało mi się przeczytać w ubiegłym miesiącu.


The autumn season, at least for me, is definitely favorable season of the year for reading. I love my book meetings with warm tea, duvet and literary friends. Probably some of you do the same. A Chinese adage says that books are like a garden that we can put in our pockets and take with us wherever we go. In a way, they make our inner world bloom, which also makes it richer. Therefore, I invite you to a short review of the books I was able to read last month.


1. ADAM WIDERSKI "ODWYK"6/10

W jednej z łodzkich klinik odwykowych został zamordowany jeden z pacjentów. Przy jego zwłokach znajdują się symbole oraz wskazówki. Dochodzenie prowadzi inspekror Ryszard Walski, który stara się odkryć kto jest mordercą oraz dlaczego na ofiary wybrał sobie ludzi uzależnionych. 

Powieść- debiut autora momentami w moim odczuciu była momentami zbyt monotonna. Zdecydowany plus to postać nie wyidealizowanego inspektora prowadzącego śledztwo oraz sam pomysł na fabułę.


In one of the drug addiction clinics in Lodz, one of the patients was murdered. There are symbols and clues next on his corpse. The investigation is conducted by inspector Ryszard Walski, who tries to discover who is the murderer  and why he chose addicts as his victims.

The novel - the author's debut was sometimes too monotonous in my opinion. A definite plus is the character of the non-idealized inspector conducting the investigation and the very good idea for the plot.





2. PIOTR KOŚCIELNY " ZAGINIONA" 7/10

Po znakomitym thrillerze "Zwierz" czekałam z niecierpliwością na kolejną książkę tego autora. Zamówiłam ją zresztą w przedsprzedaży. Główny bohater książki -policjant po przejściach Tomasz Świderski ma szansę na poprawienie swojej zawodowej reputacji dzięki sprawie zaginicia młodej kobiety. Wszystkie tropy prowadzą do ukochanego zaginionej Krzysztofa. Czy jednak to na pewno on jest winnym?

Książka bardzo poprawna, jednak jest słabsza od poprzedniego thrillera autora. Zabrakło mi w niej klimatu "Zwierza". Na plus dobrze ukazany klimat malutkich miejscowości a także rozegrane w szybkim tempie zakończenie. Jednak  czegoś zdecydowanie mi zabrakło.


After the excellent thriller "An animal", I was looking forward for the next book written by this author. Anyway, I pre-ordered it. The main character of the book - traumatized policeman Tomasz Świderski, has a chance to improve his professional reputation thanks to the case of the disappearance of a young woman. All leads lead to the beloved by missing one - Krzysztof. But is he really the guilty?

The book is very correct, but it is weaker than the author's previous thriller. I missed the "An Animal" atmosphere in it. On the plus side, the atmosphere of tiny villages is well-shown and the ending played at a fast pace. However, it was definitely missing something here.





3. MARCEL MOSS "NIE WIESZ WSZYSTKIEGO" 10/10


Ostatnia z przeczytanych książek to najnowsza pozycja napisana przez Marcela Mossa, którego dodałam do listy moich ulubionych polskich pisarzy. Jak dotychczas żadna z napisanych przez niego książek mnie nie zawiodła. Tak też i było tym razem. 

"Nie wiesz wszystkiego" to historia. której akcja toczy się w gronie uczniów prestiżowego warszawskiego liceum. Dowiadują się oni, że dwoje ich kolegów - szkolna outsiderka Otylia oraz popularny kapitan drużyny siatkarskiej Alan nie żyją po upadku z dachu opuszczonego budynku. W szkole wśród uczniów pojawiają się spekulacje, iż to Otylia nakłoniła Alana do popełnienia samobójstwa. Najlepsza przyjaciółka denatki Marta jest jednak innego zdania i wraz z nauczycielką stara się poznać prawdę. Tymczasem pewnego dnia anonimowa osoba podrzuca do założonej w szkole skrzynki wiadomość, która staje się początkiem wyjścia na światło dzienne sekretów skrywanych przez szkolną społeczność.

Niesamowicie interesująca, bardzo dobrze napisana, poruszająca szereg bardzo ważnych wątków powieść, którą przeczytać powinien każdy miłośnik thrillerów psychologicznych.


The last book I read is the newest one written by Marcel Moss, whom I added to the list of my favorite Polish writers. So far, none of the books has written by him has disappointed me. This one as well.

"You don't know everything" is history the action of which takes place among the students of a prestigious Warsaw high school. They find out that two of their friends - school outsider Otylia and the popular volleyball team captain Alan are dead after falling from the roof of an abandoned building. There are speculations at school that it was Otylia' s fault - she persuaded Alan to commit suicide. The deceased's best friend Marta has a different opinion on this topic and  together with her teacher, tries to find out the truth. Meanwhile, one day an anonymous person drops a message to a mailbox established at the school, and it makes that secrets hidden by the school community come to light.

An incredibly interesting, very well-written novel that touches upon a number of very important threads, a novel that every lover of psychological thrillers should read.







photo/zdjęcia : internet ( Lubimy czytać)

69 komentarzy:

  1. "Nie wiesz wszystkiego" to i u mnie hit, wystawiłabym tej książce również najwyższą notę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. U mnie też jesień zdecydowanie sprzyja lepszemu czytaniu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Najciekawsza dla mnie wydaje mi się "Nie wiesz wszystkiego":)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mnie również jesień kojarzy się z kocykiem, ciepłą herbatą i książką. Najbardziej przemówiło do mnie "Nie wiesz wszystkiego".

    OdpowiedzUsuń
  5. I loved your blog, I find it very interesting. Especially the Japanese and Venezuelan building. I'm going to spend more time to read it well, greetings from Argentina!

    OdpowiedzUsuń
  6. Oj tak, jesień sprzyja czytaniu

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawe rekomendacje! Najbardziej zainteresowała mnie ostatnia książka :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. These books sound good!
    I agree with Chinese adage, I also have books in my tote!

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawe propozycje📖📚😀
    Ostatniego autora czytałam 2 książki, czekałam na tę trzecią, zatem na pewno przeczytam😉
    Pozdrawiam najserdeczniej kochana i dziękuję za Twoja obecność na moim blogu🧡😘🍁🍂🌞☕🍩

    OdpowiedzUsuń
  10. So great books, amazing tips

    Kisses
    www.pimentadeacucar.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Jako fan gatunku thrillerów psychologicznych na mojej liście lektur umieściłem MARCELA MOSSA „NIE WIESZ WSZYSTKIEGO”.

    Bardzo dziękuję za polecenie tej książki jakości.
    Pozdrowienia z przyjaźni.

    OdpowiedzUsuń
  12. Tak, jesień to idealny czas na czytanie, przynajmniej choć na chwilę można zapomnieć o deszczu za oknem:)
    Najbardziej zaciekawiła mnie ostatnia książka, chociaż tak naprawdę wszystkie trzy są interesujące.

    OdpowiedzUsuń
  13. Interesując literatura . Ja ubolewam nad brakiem czasu by usiąść okryć się kocem z herbata i książką.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ciekawe propozycje :)
    „Zapraszam także do siebie na nowy post - KLIK

    OdpowiedzUsuń
  15. U mnie też jesień całkiem sprzyja czytaniu :) może nadal nie czytam tak dużo (mam kryzys czytelniczy ostatnio) ale zdecydowanie chętniej sięgam po książki :). Z ostatnim autorem muszę się koniecznie zapoznać :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Uwielbiam czytać jednak ostatnio kompletnie nie mam czasu, ale mam nadzieję, że w końcu się to zmieni :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Ja mam tak samo- długie jesienne wieczory sprzyjają czytaniu książek. Nadrabiam zaległości po lecie ;) Szczególnie zainteresowała mnie "Zaginiona". Zdecydowanie moje klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Też tak mam - czytanie zdecydowanie lepiej mi idzie jesienią i zimą.

    OdpowiedzUsuń
  19. Ah Marcel Moss sounds like a great writer indeed. I will have to check him out with the English translations!

    Allie of
    www.allienyc.com

    OdpowiedzUsuń
  20. A great review indeed, thanks for your recommendations.!

    OdpowiedzUsuń
  21. Tym razem propozycje zbytnio nie są dla mnie :/
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No nie zawsze wzsystko jest dla każdego :-) Może w przyszłym miesiącu z czymś dal Ciebie trafię :-)

      Usuń
  22. For sure now is the season for more reading. I want to pick up a few books soon.

    OdpowiedzUsuń
  23. They sound like interesting books, although not my kind of thing! I tend to prefer lighter reads :)

    Hope that you are having a lovely weekend :)

    Away From Blue

    OdpowiedzUsuń
  24. Zgadzam się że jesienią lepiej się czyta i ma się na to więcej czasu ^^ fajne krótkie recenzje :)

    OdpowiedzUsuń
  25. I love reading during November days
    with a cup of tea or hot choco.
    Thanks for these recommendations.

    Ann
    https://roomsofinspiration.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  26. I also love reading very much. I haven't read these books but I will sign in the names in my book list.

    OdpowiedzUsuń
  27. Szybko ten czas leci, już jesień a kocyk i książka to idealne połączenie :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Też lubię wtulić się kocyk, mieć przy sobie tabliczkę czekolady i czytać i czytać.

    PS. Tylko niech te dzieciaki idą szybciej spać :D

    OdpowiedzUsuń
  29. O tak ,herbatka i książka -idealnie ☺
    U Ciebie jak zwykle sporo fajnych propozycji ☺
    Skończę czytać "Histerię" i będę odhaczac propozycje z Twojego postu ☺
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  30. Thanks for the beautiful post!

    Have a nice day) 

    OdpowiedzUsuń
  31. Nie jestem zwolenniczką aborcji, ale też nie mówię innym jak mają żyć. - Nie było by miło gdyby ci mordowani mogli sobie pozwolić na życie według swojego uznania ? Przyjdzie czas że jakaś komisja,przekupiona przewodnicząca , każe panią zabić z jakichś tam powodów w imię prawa do życia według własnych zasad. Nie do tego zmierza Pani rozumowanie ? Okaże się ,że Pani życie ogranicza wolność i niezależność ,życia lepiej umocowanego w chorej rzeczywistości i co wtedy ?...Każdy może zyć jak chce ?Mordować kogo chce jak chce i kiedy chce ?.... Warto się tak dopasowywać do chorych zasad ? Jest w tym jakiś interes ? ...Powiedzą ,że jest pani nienowoczesna i nie dadzą angażu....?....

    OdpowiedzUsuń
  32. Aborcja to jest zamordowanie człowieka . Tak trudno to powiedzieć ? . Mam prawo zamordować człowieka. Potem powinna być argumentacja ,że rozumiem ,że oczywiście to jest decyzja matki i ojca i oczywiście ,że jest ok. Wszystko jest ok tylko że ktoś jest mordowany i to do kurwy nędzy jest ok ? . To nie jest kwestia poglądów na życie-to jest, kurwa, przyznawanie prawa do mordowania ludzi innym ludziom. Nie przeproszę za słownictwo itp...dość tego ble ble ble....

    OdpowiedzUsuń
  33. Przeczytałam "Nie wiesz wszystkiego" i bardzo mi się podobała ta książka. Pozostałych nie znam, ale jestem ich ciekawa. ;)

    OdpowiedzUsuń
  34. Czytałam jedną książkę Mossa "Nie odpisuj" i byłam nią zachwycona :D Mam ochotę na więcej książek tego autora :D
    weruczyta

    OdpowiedzUsuń
  35. These books sound great! I like thrillers. I didn't know there were so many Polish writers who wrote thrillers. I learn new things on your blog all the time. Are these thrillers translated to English? Are they available on kindle?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Yes, we have a lot of them now :-) Unfortunately it's a problem with translations of those books but I hope it's gonna change :-)

      Usuń
    2. I need to check for Croatian translation. We actually have more translations than the English speaking countries because the Anglo-Saxon book market doesn't do translations as often....but I always forget to look for Croatian translations in the library.

      Usuń
  36. Jesień i długie wieczory bardzo mnie wciągają w czytanie 😊 dzięki za propozycję ciekawych książek

    OdpowiedzUsuń
  37. Hi
    I hope you had a wonderful holiday in Portugal !!
    I don't like this type of reading, I find it a bit "heavy" for my sensitivity !!

    xoxo

    marisasclosetblog.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I spent great time in Portugal. Soon I write more about here in blog :-)

      Usuń
  38. Ja uwielbiam czytać w każdej porze roku, ale to prawda jesień jest tą magiczną porą roku, gdzie czytanie szczególnie wieczorami ma cudowny klimat. Książka 'Nie wiesz wszystkiego' jest na mojej liście do przeczytania i mam nadzieję, że w tym tygodniu uda mi się ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  39. Nie znam żadnej z tych książek, ale ta dla fanów "Belfra" może być dla mnie :D

    OdpowiedzUsuń

Thank you so much for every single comment they make me smile. I will try to visit your blog as soon as I can :-) If you like my blog just follow me, if I like yours I will do the same :-)

Dziękuję bardzo za każdy pojedyńczy komentarz. Odwiedzam Wasze blogi tak szybko jak mogę :-) Jesli spodoba się Tobie mój blog będzie mi miło jak go zaobserwujesz. Jeśli spodoba mi sie Twój z pewnością zrobię to samo :-)