czwartek, 31 października 2019

Lifestyle - Halloween

"In the streets on Halloween there's something going on
No way to escape the power unknown
In the streets on Halloween the spirits will arise
Make your choice it's Hell or Paradise
Ah - It's Halloween
Ah - It's Halloween... tonight!"


"W Halloween na ulicach

Coś się dzieje
Nie ma drogi ucieczki przed nieznaną siłą
W Halloween na ulicach
Powstaną duchy
Dokonaj wyboru, to piekło lub raj
Ah - to Halloween
Ah - to Halloween... dziś w nocy!"





To już dzisiaj ... Tradycja, która przyszła z zachodu powoli wkracza do naszych polskich domów. Ma zarówno swoich zwolenników jak i przeciwników. Ja wpisuję się w tę pierwsza kategorię. W końcu każda okazja jest dobra do świętowania.

O Halloween usłyszałam pierwszy raz oglądając amerykańskie filmy. Zawsze podobał mi się ten klimat : wycięte dynie oraz poprzebierani  dorośli oraz dzieci,  które w ten dzień chodzą od drzwi do drzwi wołając "cukierek lub psikus"  podczas zbierania słodkości. :-)
Swoją pierwszą imprezę Halloween-ową zaliczyłam w Londynie, gdzie zwyczaj ten zadomowił się nieco szybciej niż u nas. Wtedy jeszcze moje przebranie jak i charakteryzacja były bardzo symboliczne.

Geneza Halloween wywodzi się z celtyckiego święta Samhain, które obchodzono na ternach Anglii, Szkocji, Walii oraz Irlandii.  W ten sposób świętowano symbolicznie koniec zbiorów, który był początkiem zimy. Wierzono, że tego dnia zacierają się granice pomiędzy światem żywych i zmarłych.

Do Stanów tradycja ta przybyła wraz z irlandzkimi emigrantami w latach 40-tych XIX wieku  i stopniowo nabierała charakteru oraz oprawy, która ma po dziś dzień.
Jednym z najważniejszych jej  symboli jest  Jack-o’-lantern, czyli popularna latarnia z wydrążonej i odpowiednio powycinanej dyni. W Halloween  umieszcza się ją zwykle  w oknie lub w drzwiach oraz  na gankach domów.


Jestem ciekawa jakie jest Wasze podejście do tego święta. Wycinacie dynie, przebieracie się lub uczestniczycie w balach halloween-owych, czy tez te klimaty są Wam zupełnie obce ?

***

It is today ... Tradition that came from the west is slowly entering our Polish homes. It has both his supporters and opponents. I belong to the  first category. After all, every occasion is good to celebrate.
I heard about Halloween for the first time watching American movies. I  always liked this atmosphere:  Jack-o-lantern and dressed up adults and children who on this day go door to door calling "trick or treat" while collecting sweets. :-)
I had my first Halloween party in London, where this custom settled a little faster than in Poland. At that time, my disguise and makeup were very symbolic.

The origin of Halloween is derived from the Celtic holiday of Samhain, which was celebrated on the territories of England, Scotland, Wales and Ireland. In this way symbolically celebrated the end of the harvest, which was the beginning of winter. It was believed that on this day the boundaries between the world of the living and the dead were blurred.

This tradition came to the States with Irish emigrants in the 1840s and gradually took on the character and setting it has today.
One of its most important symbols is Jack-o'-lantern, a popular lantern made of hollow and properly carved pumpkin. On Halloween, it is usually placed in a window or door and on the porches of houses.


I am curious what you think about this special holiday. Do you cut pumpkins, get dressed or participate in Halloween parties or  these atmosphere is completely not your cup of tea?




Some of my Halloween's parties :


















72 komentarze:

  1. Mnie Halloween bardzo się podoba. Uwielbiam wycinać dynie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Będę szczera - mnie nie bawi Halloween. W tamtym roku szłam z moją 2 letnią Jagodzianką na bal wszystkich świętych organizowanym przez Kościół dla dzieci. Szliśmy w orszaku z kościoła na salę balową dzieci były ubrane w jasne kolory przebrane za Świętych niosły lampiony było pięknie, gdy tak szliśmy widziałam dzieci ubrane na czarno biegajace po ulicy i domach ze smutnymi minami i strasznym przebraniem- A niby miały się cieszyć... Kontrast był uderzający. pamiętam ten obraz do dzisiaj... Cieszyłam się że idziemy w tym spokojnym orszaku. Tak czuję. Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. KAżdy z nas jest inny i trzeba umiec to uszanować- jeden lubi, drugi niekoniecznie. Każda z tych form świętowania jest fajna :-)
      Również cieplutko pozdrawiam

      Usuń
  3. Boo! 👻

    Happy Halloween! 👀 🎶
    Hugs from a zombie! 😅

    OdpowiedzUsuń
  4. I see you know how to celebrate!
    xx from Bavaria/Germany, Rena
    www.dressedwithsoul.com

    OdpowiedzUsuń
  5. ja nie obchodzę Halloween, ale jak ktoś chce się bawić, to czemu nie? :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Haha, generalnie nie mam nic przeciwko takim imprezom, sama bym na taką poszła:D
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja osobiście nie przepadam za Halloween i nie obchodzę go ale jeżeli ktoś lubi to super ;) Udanej zabawy ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja nie obchodzę Halloween, kulturowo to święto jest mi zupełnie obce, ale Twoje fotki bardzo fajne:)

    OdpowiedzUsuń
  9. We celebrated it in the school I volunteered in because it is in an international school. I don't celebrate it on my own, but if somebody wants to celebrate, why not? Your costumes were great!

    OdpowiedzUsuń
  10. So much fun! Have a safe and happy Halloween!

    OdpowiedzUsuń
  11. Amazing!!!
    I liked so much Halloween Party! :)

    https://www.heyimwiththeband.com.br

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie obchodzę Halloweenu,ale cukierek albo psikus przed chwilką był w osobach trzech🎃
    Cukierki miałam, dałam, podziękowali, poszli😄

    OdpowiedzUsuń
  13. Widzę na zdjęciach super imprezkę :D Ja uwielbiam Halloween :)

    OdpowiedzUsuń
  14. I liked so much Halloween Party, sounds great

    Kisses
    www.pimentadeacucar.com

    OdpowiedzUsuń
  15. What a wonderful event! Sounds like you had a lot of fun)
    http://www.recklessdiary.ru

    OdpowiedzUsuń
  16. Dear Carolyna,
    Happy Halloween!
    I like the photographs so much. All these cool people made Halloween wonderful, scary and enchanting!

    OdpowiedzUsuń
  17. …jeśli mamy w sobie odrobinę człowieczeństwa, wiemy, jest dla nas oczywistym, że publikowanie treści, tak jak robi to pani, jak robę ja, jak robi wielu, nie jest zabawą a jeśli nawet, nie jest li tylko zabawą. To odpowiedzialność. Wielka odpowiedzialność. Stajemy na skrzynce niczym trybuni ludowi i mówimy, jak jest , jak być powinno, jak było i przewidujemy konsekwencje, za innych. To co robi pani, co nieudolnie ja próbuję, jest sztuką a sztuka winna unosić do nieba, pomagać latać, pomagać rozumieć, co zrobić by do raju dotrzeć. Sztuka nie robi rubryczek, jak religie, jak sekty , jak partie, jak poglądy. Sztuka ma pomóc dotrzeć do raju, każdemu, bez wyjątku. Sztuka ma obowiązek. Ma wielki obowiązek . Pokazała pani , wiodąc istotną rolę, jak się bawi. Jak wspólnie z innymi zadaje sobie trud stworzenia czegoś i przyznam, że pani trud robi wrażenie ale nie dopatrzyła pani jednego. Nie dopatrzyła ,że sztuka nie może krzywdzić, nie może obrażać, nie może ciągnąć w dół. Na zdjęciu pojawił się człowiek przebrany za księdza i zniszczył całą pani ciężką pracę. Pracę innych bo w zabawie pojawił się kontekst…zamordowanych księży z których drwił wtedy i drwi teraz, jeden z większych komunistycznych zwyrodnialców, który przebiera się by gardzić .Co sprawiło mi wielką przykrość, gość pani zabawy, użył prawdziwego różańca co moim zdaniem było już przekroczeniem wszelkich zasad . Powrócę raz jeszcze do prawdy jaka , staram się by mi przyświecała . Sztuka to pokazanie jak dotrzeć do raju, do nieba, do szczęścia a nigdy, jak dotrzeć do piekła i jak się sprzedać złu.

    OdpowiedzUsuń
  18. How fun you celebrated Halloween! Wonderful photos and interesting post dear!

    OdpowiedzUsuń
  19. Looks like everyone is having fun. Over here, we don't celebrate Halloween.

    OdpowiedzUsuń
  20. So many original costumes! I looove Halloween!
    Here in Italy is pretty accepted nowadays (it arrived here more than 10 years ago) and very popular especially in big cities.
    I go to Halloween party every year with my friends, sometimes in costume sometimes not, usually in a club or a disco and it is soooo fun!XD
    XO
    S
    https://s-fashion-avenue.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  21. Ciekawy post i fajne zdjęcia :) Ja dosyć neutralnie podchodzę do tego święta - nie obchodzę, ale nie mam nic przeciwko kulturalnej zabawie czy jakimś tematycznym elementom. A jak ktoś zapuka do drzwi, to cukierkiem też poczęstuję ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super- to się nazywa akceptacja i wzajemny szacunek :-)

      Usuń
  22. Wspaniałe zdjęcia! Od zawsze (odkąd poznałam halloween) marzy mi się taka przebierana domówka i mam nadzieję, że w końcu będę mogła w takiej imprezie uczestniczyć albo taką imprezę zorganizować :) Jak na razie, tylko się przebieram i maluję ale w pracy mamy prawdziwe halloween! Przebieramy się i tak pracujemy :) W tym roku byłam straszą lalką! Co do Halloween. Jest to drugie najpopularniejsze, po Bożym narodzeniu, święto na świecie. Nie każdy jest do niego przekonany, bo Polacy z reguły są sceptyczni co do nowości. Na szczęście każdy z nas ma wolną wolę i wolny wybór i może decydować czy uczestniczyć w takim świecie czy nie. Ja uważam że po pierwsze jest to super zabawa, po drugie oswaja nas ze strachem. O moich poglądach na temat halloween mogłabym rozmawiać godzinami, ja po prostu kocham te święto! :)
    Pozdrawiam ciepło ♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja miałam zawzse tak samo- jakos zawzse mi się ten klimat Halloween podobał :-)
      My w pracy też świętujemy :-) więc dokładbie wiem co czujesz :-D Oczywiście, , że tak kazdy znas ma prawo wybrać czy chce w tym uczestniczyć czy nie a w końcu to tylko zabawa :-)

      Cieplutko Cie pozdrawiam

      Usuń
  23. Lubię Halloween, choć nie obchodzę tego święta zbyt hucznie,ale uwielbiam tą całą otoczke która towarzyszy temu świętu -makijaże , przebrania ogółem ten klimat 😀
    Do tej pory byłam przekonana że Halloween ,to święto które zrodziło się w USA,a tu proszę wyprowadzilas mnie z błędu 😀
    Bardzo fajne zdjęcia i super przebrania 😀
    Pozdrawiam
    Lili

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też barzdo lubię ten klimat- pamiętam ,ze kiedyś tez mnie to zaskoczyło :-)
      Dziękuję kochana :-*

      Usuń
  24. To musiały być świetne imprezy :) Ja wczoraj byłam pierwszy raz na imprezie halloweenowej.

    OdpowiedzUsuń
  25. O widać że super się bawiliscie :)

    OdpowiedzUsuń
  26. impreza przezacna:D ja nie obchodzę tego dnia, nie moje klimaty:)

    OdpowiedzUsuń
  27. Whoah you guys looked like you had a great Halloween! I have not dressed up in so long, seeing these photos brings back good memories. Love it!

    Allie of
    www.allienyc.com

    OdpowiedzUsuń
  28. Uwielbiam to święto jestem fanką horroru, fantastyki, gotyckiej subkultury, wszystkiego co mroczne, więc jak mogłabym nie lubić Halloween :D. Jak byłam nastolatką zawsze urządzałam z koleżankami domóweczki, przebierałyśmy się, malowałyśmy wzajemnie, robiłyśmy mroczne przekąski, potem albo szło się na miasto (po domach głupio nam było ale na spacer czemu nie) albo oglądało horrory. Teraz za bardzo nie mam z kim świętować. Zwykle jeszcze się cieszyłam goszcząc u siebie dzieciaki, cukierków masa naszykowana by uniknąć psikusa. Jeszcze się sama przebierałam :D. Problem jest taki, że teraz straszna nagonka ze strony księdza i wielu rodziców na Halloween i coraz mniej dzieci chodzi :( a szkoda, bo co złego jest tak naprawdę w zabawie. Ja tam nie mam nic przeciwko komuś kto jednego dnia udaje zombie a drugiego zapala świeczki na grobie. Hipokryzja, brak szacunku dla kościoła i kultury... Serio? Bez przesady :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie to też zabawa. Lubię takie klimaty dlatego też chętnie w tych zabawach uczestniczę. Nikomu nie robię nic złego. A pierwszego jak każdy wyruszam na cmentarz. Obie rzeczy jak najbardziej da się połaczyć :-)
      Nie dajmy się zwariować :-)

      pozdrawiam
      KArolina

      Usuń
  29. Great post dear!Photos are amazing !      

    OdpowiedzUsuń
  30. Wszyscy żyjemy aby umrzeć
    Zabawy oswajają wizerunek.
    Byle jej nie zohydzały
    Dobrej zabawy

    OdpowiedzUsuń
  31. Totalnie nie rozumiem jakiś obaw przed tym świętem, ba uważam, że ma jakże kreatywne podłoże i jestem zafascynowana tymi wszystkimi przebraniami i makijażami, które są tworzone przez ludzi. Jeżeli ludzie traktują to tylko jako pretekst tylko po to, aby pójść na imprezę czy pozbierać cukierki. Super niech idą i korzystają z życia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam podobne podejscie- to przede wszystkim zabawa. Okazja, by się przebrać i spędzic czas nieco inaczej z ludxmi których się lubi.

      Usuń
  32. Awesome Halloween party and love the original costumes in these photos.

    OdpowiedzUsuń
  33. Ja nie obchodzę, a szkoda. Impreza musiała być super 😉

    OdpowiedzUsuń
  34. Ja Halloween nie obchodzę. Nie jest to nasze święto, więc nie świętuje, ale widzę że zabawa była przednia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja obchodzę od czasów mojego mieszkania w UK. Tam ludzie swiętują i jakoś tak mi zostało :-)

      Usuń
  35. Sounds like you had a lot of fun! Btw so many great costumes!
    Kisses, Paola.

    Expressyourself

    OdpowiedzUsuń
  36. What fun parties! I hope you had a nice Halloween! We don't celebrate it here in Australia really!

    Hope that you had a great weekend :) We had a relaxing one, we went to the beach and spent time with family :)

    Away From Blue

    OdpowiedzUsuń
  37. Ja nigdy nie wybrałam się na imprezę Halloweenową, ale po oglądnięciu Twoich zdjęć uznałam, że chyba za dużo tracę rezygnując z takiej zabawy, więc w przyszłym roku idę na bank :D

    OdpowiedzUsuń
  38. Hi Carool
    In Portugal is the same story, there are supporters and opponents, but I like it!! It's fun!!
    And what a great party!!
    xoox

    marisasclosetblog.com

    OdpowiedzUsuń
  39. Noe obchodzę tego święta, ale też nie mam nic przeciwko...

    OdpowiedzUsuń
  40. Such cool costumes :) xx

    www.fashionjazz.co.za

    OdpowiedzUsuń
  41. od zawsze marzę o zrobieniu imprezy halloweenowej ;D

    OdpowiedzUsuń
  42. Nie świętuję Halloween, ale dynię chętnie wycinam :).

    OdpowiedzUsuń
  43. Bardzo fajne te stroje. Co jeden to ciekawszy 😃 Impreza zacna.

    OdpowiedzUsuń

Thank you so much for every single comment they make me smile. I will try to visit your blog as soon as I can :-) If you like my blog just follow me, if I like yours I will do the same :-)

Dziękuję bardzo za każdy pojedyńczy komentarz. Odwiedzam Wasze blogi tak szybko jak mogę :-) Jesli spodoba się Tobie mój blog będzie mi miło jak go zaobserwujesz. Jeśli spodoba mi sie Twój z pewnością zrobię to samo :-)