wtorek, 2 lutego 2021

Culture /Kultura - Game motive in Japanese tv series/ motyw gry w japońskich serialach

"Szaleństwo? Strach? Przyzwyczajaj się,

to dopiero poczatek naszej gry"


"Madness? Fear? Get used to it,

this is just the beginning of our game "



Japończycy niejednokrotnie zaskakiwali mnie swoim nietendencyjnym sposobem myślenia. Tak było również  i tym razem, w  trakcie dwóch ogladanych przez mnie ostatnio seriali,  których wspólnym motywem są gry. Oba z nich zostały stworzone na podstawie mang.  Oba ukazują świat gier na totalnie innym poziomie. Graczami są biorący w nich aktywnie udział ludzie. A stawką niekiedy jest ich własne życie....

The Japanese have surprised me more than once with their non-biased way of thinking. This was also this time, during watching recently the two series, which the common theme are games. Both of them are based on manga. Both show the world of games on a totally different level. The players are people who take an active part in them. And sometimes their own lives are at stake...



1."KAKEGURUI", CZYLI PRAWDZIWA SZKOŁA  HAZARDU - "KAKEGURUI" - REAL SCHOOL OF GAMBLING

Aby przetrwać i jak najlepiej funkcjonować w Hyakkaou jej uczniowie muszą odnosić zwycięstwa w różnego rodzaju grach hazardowych. To bowiem one decydują kto znajduje się na samym szczycie uczniowskiej hierarchi. Pewnego dnia w szkole pojawia się uzależniona od hazardu Jabami Yumeko. To właśnie hazard wyzwala w niej uczucia na pograniczu ekstazy oraz szaleństwa i sprawia, że bez lęku decyduje się ona na udział w kolejnych, coraz bardziej odważnych grach hazardowych, w których stawką oprócz pieniędzy jest przede wszystkim pozycja. W szkole władzę sprawuje samorząd, której członkowie specjalizują się w najrożniejszych odmianach gier. Jabami w kolejnych odcinkach serii staje do hazardowych pojedynków własnie z nimi.

Bardzo podoba mi się sam pomysł przeniesienia na płaszczyznę szkolną motywu gier hazardowych, od których zależy pozycja wszystkich uczniów. Grasz i przegrywasz ; w efekcie czego w jednej chwili lądujesz na samym dnie drabiny społecznej i zostaje Ci przypięta kategoria podczłowieka. Sama anime, pomimo schematyczności oraz przewidywalności wciąga i ogląda się ją całkiem przyjemnie. Jej świat przedstawia nam wachlarz najróżniejszych bohaterów. Jednocześnie po jej obejrzeniu  ucieszyłam się żyję w rzezcywistości, w której nie muszę  walczyć  o moją pozycję za pomocą kart, gry w kości czy innych gier opartych na zasadach hazardu.


In order to survive and function in the best way in Hyakkaou, its students must win all kinds of gambling games. This is because they decide who is at the very top of the student hierarchy. One day, addicted to gambling Jabami Yumeko, shows up at school. Just gambling makes her feel on the border of ecstasy and madness, and makes her fearlessly decide to take part in more and more daring gambling games, where the stake, apart from money, is primarily position. At school, the power is exercised by the local government, whose members specialize in the most different types of games. In subsequent episodes of the series, Jabami takes part in gambling duels with them.

I really like the very idea of ​​transferring the gambling theme, which determines the position of all students of this school. You play and you lose; As a result, in an instant moment you land on the bottom  of the social ladder and you are pinned on the sub-human category. The anime itself, despite its schematic and predictable nature, draws in and is quite pleasant to watch. Its world presents us with a range of different characters. At the same time, after watching it, I was glad to live in a reality in which I do not have to fight for my position with cards, dice games or other games based on gambling rules.









2. "ALICE IN BORDERLAND" CZYLI  GRA O  ŻYCIE/ "ALICE IN BORDERLAND" - GAME FOR SURVIVE

Głównym bohaterem serialu opartym na podstawie mangi  jest życiowy obibok, a zarazem miłośnik gier komputerowych Arisu Ryouhe. Pewnego dnia uciekając przed policją wraz z dwójką przyjaciół Chotą oraz Karube zamyka się on w publicznej toalecie. Po jej opuszczeniu grupa chłopców odkrywa, iż ulice Tokyo nagle opustoszały. Stopniowo próbują odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Aby w niej przetrwać wraz z innymi uczestnikami trzeba brać udział w najróżniejszych grach, o zróżnicowanym stopniu trudności. Stawką w nich jest życie oraz przetrwanie. Po każdej grze uczestnik, który przeżył otrzymuje w zależności od stopnia jej trudności kilka dni przerwy od kolejnej z nich w postaci tzw. wizy. Gdy wiza wygaśnie, a uczestnik odmówi wzięcia udziału w grze - umiera. 

Tytuł mangi  oraz serialu nie bez powodu nawiązuje do książki " Alica w krainie czarów".  W końcu nasi bohaterowie niczym Alicja przedostają sie przypadkiem do nieznanej krainy, w której nie brakuje postaci Kapelusznika, motywu śmierci, która czai się niemalże na każdym rogu, królików, na które poluje jedna z bohaterek czy kart do gry, które otrzymują gracze po każdym wykonanym zadaniu. Serial ma niesamowity klimat, ładne zdjęcia, niebanalne postacie oraz niesamowicie wciągającą fabułę. Nie czytałam mangi, dlatego zaskakiwał mnie on na każdym kroku. Wkraczałam w tą nieznaną rzeczywistość razem z  bohaterami, o których życie cały czas ( nie bez powodu drżałam). W serialu w ciekawy sposób wykorzystany jest motyw  gier dziecięcych takich jak zabawa w chowanego czy berek i przekształcenie ich w niezwykle okrutny sposób. Więcej jednak w tym temacie nie zdradzę, a serial naprawdę ogromnie polecam i z niecierpliwością czekam na jego drugi sezon.


The main character of the series based on the manga is a real slacker and computer games lover Arisu Ryouhe. One day, while running away from the police with his two friends, Chota and Karube, he locks up in a public toilet. After leaving, a group of boys discover that the streets of Tokyo are suddenly deserted. They gradually try to find themselves in the new reality. In order to survive in it, along with other participants, you must take part in various games, with varying degrees of difficulty. Life and survival are at stake. After each game, the surviving participant receives, depending on the degree of difficulty, a few days' break from the next game in the form of the so-called visas. When the visa expires, and the participant refuses to participate in the game – he/she dies.

The title of the manga and the series refers to the book "Alice in wonderland" for a reason. In the end, our characters, like Alice, get by accident to an unknown land in which there is no shortage of the Mad Hatter's character, the motif of death that lurks almost on every corner, rabbits that are hunted by one of the heroines, or playing cards that players receive after each task. The series has an amazing atmosphere, nice pictures, original characters and an incredibly addictive story. I didn't read the manga, so it surprised me at every step. I entered into this unknown reality together with the characters whose lives I trembled all the time (not without a reason). The series uses the theme of children's games in an interesting way, such as hide and seek or Tag! game, and transform them in an extremely cruel way. However, I will not reveal more on this topic, and I really recommend the series and I am looking forward to its second season.














pictures: internet

71 komentarzy:

  1. Chętnie bym obejrzała "Alice in Borderland" - mocno zaciekawiłaś mnie tym serialem. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie znam w ogóle tych produkcji. Ciekawy wpis.

    OdpowiedzUsuń
  3. Love it! And didn't know that! <3

    www.pimentamaisdoce.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. "Alice in Borderland" mnie bardzo zaciekawiło, akurat szukam czegoś do oglądania.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawy wpis. Japończycy zawsze potrfaią czymś zaskoczyć :)

    OdpowiedzUsuń
  6. jakoś nigdy nie byłam fanką japońskich akcentów w filmach:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Musiałabym sama je oglądnąć :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Oba seriale wydają się ciekawe, acz szczególnie zaintrygowało mnie "Alice in Borderland". :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie znam tych seriali, bardziej zaciekawił mnie "KAKEGURUI" :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Też nie chciałabym walczyć o pozycję w szkole za pomocą różnych gier - to czysta loteria!

    OdpowiedzUsuń
  11. How cool! They really come up with awesome concepts.

    OdpowiedzUsuń
  12. "Alice in Borderland" to serial, który chętnie zobaczę. Ostatnio czytałam bardzo ciekawą książkę, w której był motyw gry komputerowej i stawka też okazała się bardzo wysoka...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. TA książka zapowiada się mega ciekawie- Jaki tytuł ?

      Usuń
  13. Nie znałam tych seriali.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  14. Japończycy są nietuzinkowi . Ciekawe seriale .

    OdpowiedzUsuń
  15. ALICE IN BORDERLAND może kiedyś obejrzę. Póki co oglądam SUPERNATURAL :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Jestem pod wrażeniem wyobraźni Japończyków. Kiedyś oglądałam "Czarodziejkę z Księżyca" dla mnie super bajka :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Także nie znam żadnego z tych seriali... Szkoda...

    OdpowiedzUsuń
  18. Hmmm...all these series seem new to me.

    OdpowiedzUsuń
  19. Prawdę mówiąc to nie kojarzę za bardzo japońskich filmów czy seriali...

    OdpowiedzUsuń
  20. Oj tak,Japończycy potrafią zawsze czymś zaskoczyć 😉
    Nigdy nie oglądałam japońskich seriali (O ile dobrze pamiętam 😊) i niezbyt mnie do nich ciągnie...
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie odwrotnie - jakość ta inność kulturalna do mnie przemawia :-)

      Usuń
  21. I know both the series and really loved them!
    Alice in Borderland was crazy!!! I've binged it in 3 days! Can't wait for the 2nd season!
    XO
    S
    https://s-fashion-avenue.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie znam tych seriali, ale najbardziej zaciekawił mnie ALICE IN BORDERLAND :)

    OdpowiedzUsuń
  23. nie kojarze serialii ale zapisałam sobie :D dam im szanse! :D

    OdpowiedzUsuń
  24. Bardzo lubię japońską twórczość jeżeli chodzi o seriale czy filmy:)

    OdpowiedzUsuń
  25. Dla mnie chyba zbyt odjechane 🙃... ale gusta się zmieniają. Kto wie, może kiedyś je obejrzę 😊.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  26. Nie znam tych tytułów. Nigdy nie byłam fanką japońskich produkcji :)

    OdpowiedzUsuń
  27. To są klimaty mojego męża i mimo tego, że lubię azjatycką literaturę to nie mogę się przekonać do mang i filmów. Ale w sumie może po prostu potrzebuję na to więcej czasu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. JA kiedyś też totalnie nie byłam fanką mang ale obecnie się z nimi polubiłam :-)

      Usuń
  28. Japońskie tytuły raczej nie dla mnie, ale znam osobę która się nimi interesuje :-)

    OdpowiedzUsuń
  29. Lubię powieści azjatyckich autorów, ale jakoś nie mogę przekonać się do mang i filmów. Ale może to przyjdzie z czasem.
    Pozdrawiam
    Natalia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja powieści też, ale także lubię mangi oraz filmy :-)

      Usuń
  30. The Japanese have very good and creative productions!
    I'm curious to watch Alice in Borderland, it seems to be very interesting! :)

    https://www.heyimwiththeband.com.br/

    OdpowiedzUsuń
  31. Ciekawi mnie historia „Alicja na pograniczu”… tytuł jest prawie podobny do słynnej baśni.
    Pozdrowienia :)

    OdpowiedzUsuń
  32. That anime is one of my favorites, really cool
    xx

    OdpowiedzUsuń
  33. Nie przemawiają do mnie te produkcje, ale może kiedyś spróbuję.

    OdpowiedzUsuń
  34. Japońska stylistyka to zupełnie nie moje klimaty.

    OdpowiedzUsuń
  35. Dawno temu uwielbiałam oglądać Czarodziejki z księżyca :-)

    OdpowiedzUsuń
  36. Do tej pory nie mój klimat, ale bardzo mnie zaciekawiłaś tą tematyką i może bliżej się temu przyjrzę, dzieki! :D

    OdpowiedzUsuń
  37. Thanks for the interesting article. I have never watched a Japanese movie.

    OdpowiedzUsuń
  38. Zawsze chciałam się zapoznać z tym światem. Moja koleżanka ma na punkcie tej kultury hopla. Może kiedyś sie uda. Życie jest jedno :)

    OdpowiedzUsuń
  39. Ooo Alice in Borderland sounds super interesting. I cancelled my Netflix a few months ago but have been think of setting it up again.

    Allie of
    www.allienyc.com

    OdpowiedzUsuń
  40. These mangas sound interesting. Alice in Borderland especially so, but I like the first one as well. The real school of gambling sounds like a very dynamic series as well. Interesting concept of school where you gamble for your social position.

    OdpowiedzUsuń

Thank you so much for every single comment they make me smile. I will try to visit your blog as soon as I can :-) If you like my blog just follow me, if I like yours I will do the same :-)

Dziękuję bardzo za każdy pojedyńczy komentarz. Odwiedzam Wasze blogi tak szybko jak mogę :-) Jesli spodoba się Tobie mój blog będzie mi miło jak go zaobserwujesz. Jeśli spodoba mi sie Twój z pewnością zrobię to samo :-)