piątek, 16 czerwca 2023

Turystyka Kontrowersyjna /Controversial tourism- Karl Marx-Hof building/ budynek Karl-Marx-Hof

 "Czasami czuję się, jakbym była takim budynkiem.

 Ściany stoją, chociaż są zniszczone i brudne, 

ale w środku już nic nie ma. Pusto i ciemno."


"Sometimes I feel like I am such a building.

 The walls are standing, even though they are dilapidated and dirty, 

But there is nothing inside anymore. It's empty and dark."



W dzisiejszym odcinku z serii zabieram Was do 19-tej dzielnicy Wiednia, gdzie w latach 1927-1930 powstawał jeden z najdłuższych bloków mieszkalnych na świecie.  Został zaprojektowany przez Karla Ehna a jego długość wynosi 1100 metrów. Do jego budowy zużyto ponad 24 miliony cegieł. W budynku znajdowały się łącznie 1382 mieszkania, które zamieszkiwane były przez ponad 5000 mieszkańców. Dzięki elewacji w kolorze czerwonym, sprawiał on w momencie oddania go do użytku publicznego, wrażenie sporej architektonicznej fortecy. Kolorystyka dalszej części elewacji ma odcień bladej żółci albo jest jasnoniebieska. Kompleks ten cechuje się bardzo niską  gęstością zabudowy. Wewnętrzny dziedziniec wraz z parkiem, ma ponad 10 000 metrów kwadratowych i stanowi wspólną przestrzeń rekreacyjną. 

Na terenie budynku w momencie powstania działało dość bogate zaplecze komunalne - na jego terenie  znajdowały się biblioteki, ośrodek zdrowia, pralnie, biura, przedszkole, szkoły, restauracje, a nawet łaźnie oraz pralnie. Te ostatnie nie są obecnie użytkowane, a w ich miejscu zbudowano muzeum opowiadające historię tzw. czerwonego Wiednia.Wzdłuż budynku znajdują się aż cztery przystanki tramwajowe. Światło dzienne oraz elektryczność były standardem od samego początku powstania tej modernistycznej, mieszkalnej twierdzy. Mieszkania te posiadały także balkony, które w latach 30-tych były typowe raczej dla mieszkań klasy średniej i bogatej, aniżeli robotniczej, dla której kompleks ten przede wszystkim powstał. 

Zatem, jeśli jesteście fanami architektury i kiedykolwiek będziecie mieli okazję pojechać do Wiednia to zdecydowanie warto ten budynek zobaczyć na własne oczy, zwłaszcza, że jest on traktowany także jako obiekt historyczny, który odegrał swoją rolę podczas II Wojny Światowej.

***

In today's episode in the series, I take you to Vienna's 19th district, where until 1927 to 1930 was built one of the longest residential blocks in the world.  It was designed by Karl Ehn and its length is 1,100 meters. More than 24 million bricks were used in its construction. The building contained a total of 1,382 apartments, which were inhabited by more than 5,000 residents. Thanks to its red-colored facade, it gave the impression of a sizable architectural fortress when it was put into public use. The color scheme of the rest of the facade is a shade of pale yellow or light blue. The complex is characterized by very low-density housing. The inner courtyard, including the park, is more than 10,000 square meters and is a common recreational space. 

At the time of its construction, the building was home to quite extensive community facilities - there were libraries, a health center, laundries, offices, a kindergarten, schools, restaurants and even bathhouses and laundries. The last two of them are now out of use, and in their place has been build  a museum telling the story of so-called Red Vienna. Along the building there are as many as four streetcar stops. Daylight and electricity were standard from the very beginning of the construction of this modernist residential fortress. The apartments also had balconies, which in the 1930s were typical of middle-class and wealthy apartments rather than the working class for whom the complex was primarily built. 

So, if you are a fan of architecture and ever have the opportunity to go to Vienna it is definitely worth seeing this building with your own eyes, especially since it is also treated as a historical building that played its role during World War II.





















photos: internet


59 komentarzy:

  1. Moloch, ale całkiem przyjemnie wygląda, w zasadzie nie różni się od blokowiska. Muszę sobie go zaznaczyć na mapie, bo bardzo mnie zaciekawił. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie także - muszę go koniecznie zobaczyć na żywo :-)

      Usuń
  2. Thanks for sharing this historic longest block in the world, the architectural design is stunning.

    Bernie,
    The Style Fanatic

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale to ciekawe. Nigdy o tym nie słyszałam.

    OdpowiedzUsuń
  4. intrygujący, nawet autobusy przejeżdżają pod łukami, więc blok zdaje się w samym centrum wszystkiego... podejrzewam że może być dość głośno, ale ma to jakiś taki swój klimat, podoba mi się :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ależ ekscentrycznie wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem bardzo zaskoczona, byłam w Wiedniu kilka razy, ale tego budynku nie widziałam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Niesamowity. Olbrzymie podcienia, wielkość i kolorystyka robią wrażenie.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam Cię serdecznie 🤗

    Na początek chciałem Tobie podziękować za odwiedzenie mojego bloga, za poświęcenie swojego czasu na przeczytanie wpisu i dodanie komentarza pod postem. Miło mi było Ciebie gościć na moim blogu. Mam ogromną nadzieję, że treści o tematyce związanej z moim blogiem były dla Ciebie ciekawe i interesujące.
    Wiedeń to przepiękne miasto w Austrii i sam z miłą chęcią bym odwiedził Wiedeń, gdyż nie tylko interesują mnie kraje niemieckojęzyczne, ale również kuchnie krajów niemieckojęzycznych, a tym interesuję się zawodowo. Bardzo ciekawy i interesujący jest ten budynek i cieszę się, że dowiedziałem się co nieco o nim tutaj na Twoim blogu.

    Pozdrawiam Cię cieplutko i od serducha 🙋‍♂️😘🧡
    Patryk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Twój blog zdecydowanie przykuł moją uwagę :-)
      Wiedeń zdecydowanie jest na mojej liście miast do zwiedzenia

      Ja także cieplutko pozdrawiam

      Usuń
  9. Piękna dzielnica. Całkiem inna architektura

    OdpowiedzUsuń
  10. Chyba najbardziej przyjemny moloch z wszystkich, o których tu pisałaś. Nie mniej jednak, robi wrażenie 🙂!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak widać niektóre mogą być całkiem przyjemne ;-)

      Usuń
  11. Kto by pomyślał, że moloch może całkiem fajnie wyglądać :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo chętnie wybrałabym się do Wiednia, wydaje mi się, że to piękne miasto z ciekawą historią :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ha, dear Karo, I KNEW that I knew this building 😁 - since I grew up in Vienna, the Karl-Marx-Hof is of course a well known one for me! I find this building very impressive. Have you been there?
    🌸☀️🌸 All the best, Traude
    https://rostrose.blogspot.com/2023/06/meine-erlebnisse-und-outfits-im.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I have never been there but it is on my list :-)
      best regards

      Usuń
  14. Beautiful Vienna. Stunning photos.

    OdpowiedzUsuń
  15. Such beautiful and amazing pics.

    OdpowiedzUsuń
  16. Thanks for sharing such lovely photos.

    OdpowiedzUsuń
  17. Ciekawa historia budynku. Nie sądziłem, że istnieje taka długa i imponująca struktura mieszkalna. To z pewnością miejsce, które warto odwiedzić podczas podróży do Wiednia, zwłaszcza dla miłośników historii i architektury.

    OdpowiedzUsuń
  18. OMG, this structure is really great and fascinating. Trully mind blowing how many services had on its first years of existence and it is so sad that many of them or cut out...

    OdpowiedzUsuń
  19. Byłam w Wiedniu, oczarował mnie:)
    Pozdrawiam słonecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo lubię ten twój cykl o turystyce kontrowersyjnej. Ciekawe miejsce!
    Pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Kolejna fajna część Twojego cyklu. Tym razem o tym miejscu nie słyszałam, a wygląda naprawdę interesująco

    OdpowiedzUsuń
  22. Wiedeń piękny jest. Rzeczywiście taka architektura nie często spotykana

    OdpowiedzUsuń
  23. Jestem pod wrażeniem, jak kompleks ten zapewniał tak bogate zaplecze komunalne dla swoich mieszkańców. W Wiedniu jeszcze nie byłam ale wiem, że warto się wybrać.

    OdpowiedzUsuń
  24. Nietypowy, nawet ładny. Chętnie zobaczyłabym go na żywo. Może kiedyś wrócę do Wiednia, bo byłam dawno temu z rodzicami :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Imponujący widok i ciekawa historia. Wiedeń jest na mojej liście do odwiedzenia, więc kto wie może uda mi się zobaczyć go na żywo.

    OdpowiedzUsuń
  26. Ciekawie wygląda. Nie widziałam nigdy podobnych budynków

    OdpowiedzUsuń
  27. Przyjemny dla oczu, bardzo ciekawie się prezentuje. W Polsce też niby mamy kilka takich bloków-molochów jak choćby np.: Falowiec w Gdańsku (860 metrów) , Deska w Poznaniu (435 metrów) albo Jamnik w warszawie (508 metrów), ale one poza tym, że są długie, to niewiele różnią od zwykłych bloków.

    OdpowiedzUsuń

Thank you so much for every single comment they make me smile. I will try to visit your blog as soon as I can :-) If you like my blog just follow me, if I like yours I will do the same :-)

Dziękuję bardzo za każdy pojedyńczy komentarz. Odwiedzam Wasze blogi tak szybko jak mogę :-) Jesli spodoba się Tobie mój blog będzie mi miło jak go zaobserwujesz. Jeśli spodoba mi sie Twój z pewnością zrobię to samo :-)